LyX pod Windows

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Sep 17 10:33:28 CEST 2002

On Tue, 17 Sep 2002, Libor Chocholaty wrote:

> Pokud by to bylo tak, jak rikate ,pak bych velmi rychle prebehl k Wordu. Ja
> totiz nestojim o komplikovana reseni. Kdyz chci napsat nejaky dokument, pak
> se chci zabyvat obsahem toho dokumentu v prvni rade a az potom zpusobem, jak
> dosahnout kyzeneho vzhledu. Nechci si dokumenty programovat. Bohuzel zatim

Programovat -- to ve spojeni s TeXem prece jen neni uplne stejne.
Definujete styl, ve Wordu naklikanim v dialogu, ktery cosi kamsi ulozi a
pri pohledu na dokument v editoru nevidite, co je cim zpusobeno. V TeXu
definujete styl pomoci prikazu, ktere jsou soucasti dokumentu a jsou ihned
viditelne (samozrejme, kdyz dostanete cizi LaTeXovy dokument, v nemz se
pouziva komplikovany stylovy balik, ktery neznate, take s pochopenim
budete mit praci). Pokud Vam ve Wordu neco chybi, bud mate smulu, nebo si
pomuzete wordovym makrem, tedy programovanim. Pokud v TeXu potrebujete
neco vic nez bezne nastavovani vzhledu, musite take programovat makro. V
obou pripadech to tedy vlastne vychazi nastejno.

> bojuji jak s Wordem, tak i s TeXem (LaTeXem). Pokud by v TeXu bylo mozno
> jednoduse definovat styly a pouzivat tabulky, pak bych o Word (a spol.) okem
> ani nezavadil. Tabulkami jsem myslel tabulky, kterym neodstava zahlavi, pokud
> ho podtrhnu dvojitou linkou. Vim, ze existuje styl hhline, ale ten podporuje
> dvojite podtrhavani zpusobem pripominajicim drbani se pravou rukou za levym
> uchem.

Makro tezko zaridi to, co neumi primitiv \halign. Pokud znate predem
rozmery nebo si je uite nejak zmerit, nemusite vubec sazet tabulku jako
tabulku a lze ji udelat z boxu a car (\vrule, \hrule). A take neni duvod
pouzivat TeX na vse, kdyz nejaky jiny program neco udela pohodlneji.
Klidne si udelejte tabulku jinym programem, ulozte jako EPS a nactete do
TeXoveho dokumentu. Pokud cary budou vektorove a pouzity font Type1,
kvalitu tim neztratite.

> Doufam, ze objevim moznost jednoduse psat LaTeXove styly a bude mi hej.

Predevsim si rozmyslete, co chcete ve svych dokumentech casto pouzivat.
Udelejte si odpovidajici makra a snazte se je odladit i v obecnejsich
pripadech. Prvnich nekolik knih mi dalo hodne zabrat, obcas jsem
nerozumel, proc se mi to sazi jinak. Pak jsem pochopil, ze nektere styly
obsahuji natahovaci mezery na mistech, kde bych to necekal. Dospel jsem
tedy k poznani, ze jednoduche veci nemam resit nactenim komplikovaneho
stylu, ale vlastnim jednoduchym makrem. Nyni mam nekolik vlastnich malych
stylu s beznymi makry, jina makra pretahnu z nejake jine knihy a upravim.
Pokud po mne neni zadana nejaka obskurni uprava, je priprava stylu pro
knihu zalezitosti skutecne nekolika minut.

> S pozdravem, Libor Chocholaty

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/