nezlomitelna mezera (WAS: LyX a vlna, opet cestina)

Luboš Kloc kloc at ipm.cz
Fri Oct 25 12:08:51 CEST 2002


Hans Ginzel wrote:

>         Prijemny patecni den,
>

Vam take.

>
>    nechci rozpoutawat zadne flamewar. Z casti s Vami souhlasim, ale
> proti nekterym bodum se musim ozvat.
>

Ani ja ne. Myslim, ze nema smysl to zde dale rozebirat.
Je to uz opravdu hodne davno, co mne rodice vypraveli
na dobrou noc pohadky o idylickych krajich "za devaterymi horami
a devaterymi lesy", kde kral vladne moudre ku prospechu vsech
a vztahy mezi poddanymi jsou prosty problemu. Dekuji za mile
pripomenuti. Uzijte si pekne prodlouzeny vikend.

                                              Lubos Kloc


>
> On Thu, Oct 24, 2002 at 03:50:10PM +0200, Luboš Kloc wrote:
> > Ve vecne rovine s Vami souhlasim, ale myslim, ze taky placete
> > na nespravnem hrobe.
> >
> > - odbornik na termomechaniku ci jakykoliv jiny technicky obor
> > nemusi byt soubezne odbornikem na IT a znat prislusne standardy.
>
>     Nic takoveho po nem take nepozaduji. Preformulovano do vyroku,
> napsal jsem: Technicky vzdelany a zamereny clovek nema (vetsi) problemy
> s prechodem od jednoho emailoveho klienta k jinemu. Rovnez ani nechci,
> aby znal perfektne normy a presne vedel, co ma pozadovat. Situaci si
> predstavuji nasledovne:
>
> - spravce si dobre rozmysli, ktereho emailoveho klienta bude podporovat.
>   Aktivnimu uzivateli povoli jineho, ale na vlastni odpovednost. Nebo se
>   dohodne na catecne podpore -- vzajemne predavani znalosti/zkusenosti
>   -- prirozene cve vedeckem tymu.
>
> - uzivatel pouziva "zdrave se vyvyjejiciho" emailoveho klinta.
>   Spravce se z dalky stara o jeho aktualnost (max. jednou za
>   pul roku). Pokud se dostava v nove verzi uzivatelsky viditelnych zmen,
>   uzivateli to predem oznami (necha odsouhlasit, vhodne nacasuje, ...)
>   Jinak uzivatele ze slusnosti informuje ze dojde k upgradu, nova verze
>   umi automaticky se lepe vyrovnat z kodovanim. Zalezi, do jake miry ma
>   uzivatel zajem byt informovan / do jake miry to povazuje za
>   obtezovani; nicmene uzivatel by si mel byt vedom a vazit si, ze se o
>   nej spravce dobre stara. Asi prilis idealisticka predstava, ale v
>   unixovem officcu splnitelna.
>
> - uzivateli dojde prvni mail, ktery "neni v poradku", uzivatel ho
>   preposle spravci s zadosti o pomoc. Spravce odpovi:
>         * staci, kdyz si do jisteho souboru pridate jisty radek a vse
>           bude fungovat. (Predpokladam, ze uzivatel umi editovat soubor,
>           dnesni maldi i tecnicky zamereni lide uz to neumi.)
>         * dohodne se s uzivatelem na upgradu postovniho klienta,
>           ale tomu spravce predchazi vyse zminemi prubeznymi updaty.
>         * sdeli uzivateli, ze sitaci jednoduse vyresit neumi. V pripade dalsich
>           mailu uzivatel sdeli problem managerovi. Manager po konsultaci
>           s administratorem rozhodne o terminech a investicich do napravy.
>
> - spravce zacina zjistovat, ze dodavatel emailoveho klienta se zacina
>   "divne chovat" (prestava dodrzovat normy, zanika, prestava podporovat svuj
>   produkt). Spravce si okamzite overuje podezreni konsultaci v
>   konferenci s ostatnimi spravci, hleda vice informaci na Internetu. Pri
>   potvrzeni podezreni, pripravuje vyber a prechod na jineho klienta s
>   castecnou zpetnou podporou puvodniho.
>
>   Doufam, ze timto jsem jasne vysvetlil, ze uzivatel by mel znat jen
> nejnutnejsi minimum, tj. zasday odpovedneho a slusneho chovani.
> Uzivatel predevsim pecuje o vzajemny otevreny vztah plny duvery ke svemu
> spravci a naopak. Ano, na _vztazich_ zalezi.
>
> > - bezny (i pouceny) uzivatel je casto bezradny v situaci, kdy
> > dominantni dodavatel SW povazuje porusovani standardu
> > za podstatnou soucast sve obchodni politiky.
>
>    A kdo dovolil dodavateli SW stat se dominantni? Uz ten prvni uzivatel
> je odpovedny, ze nedal nespokojenost s dodavkou najevo dalsim svym
> bliznim uzivatelum. Mel knim nejaky vztah? Byl dostatecne zodpovedny,
> aby hned o sve nespokojenosti psal dodavateli. Nereaguje-li dodavatel
> korektne, varoval ostatni? Pri dostatecne pocetnem feedbacku se i vyrobce
> zacne zajimat, nebot chce snizit naklady na komunikaci se zakaznikem.
> Byl adam bezradny, kdyz prijimal jablko od Evy?
>
>    To je dnes problem v Linuxu. Uzivatele se chovaji slusne, tj.
> pratelsky komunikuji mezi sebou a nedostatecne pisi dodavatelum. Jeden
> uzivatel se zepta jednou vyrobce a odpoved si sdeli mezi sebou. Vyrobce
> pak tvrdi: Proc bych podporoval Linux, je-li ze strany uzivatelu, tak
> maly zajem. Vyrobce vubec nedocenuje, kolik by na nakledech komunikace se
> zakaznikem mohl usetrit, podporoval-li by Linux.
>
> > - AV vetsinou nezamestnava spickove administratory site,
> > protoze je nemuze zaplatit srovnatelne se soukromou sferou
> > (omezeni tarifnimi platy).
>
>    S timhle bludem o zaplaceni spickoveho administratora hluboce
> nesouhlasim. AV, je na nejprednejsi mete vyvoje. Internet nam preci
> nedal Bill, ale akademicke prostredi (jeste mozna z casti armada).
> Spravce je vdecny, ze muze v tomto prijemnem vedeckem pokrokovem
> prostredi pracovat. Cerpa informace, stavi si "svoji sit", testuje,
> nebot AV nema mission critical nebo just in time bussines.
> AV je vdecna spravci za strani se, nemuze mu vsak radne zaplatit,
> zamestna ho pouze na 80% uvazek, a dovoli mu, aby si vydelal
> zpravovanim dvou--tri komercnich siti. Dale muze nabidnout spravci k
> disposici studenty informatiky, kteri se uchazeji o praci v AV. At
> prokazi svoje vedecke schopnosti tim, ze umi hledat literaturu, cist
> navody, umi pomahat autorite (spravci). Spravce je spokojen, ze mohl sve
> know-how uplatnit i v praxi, je spokojen se svymi prijmy, je spokojen,
> ze muze zkusenosti predavat mladsi generaci. Student je spokojen, ze ma
> moznost prokazovat sve schopnosti, ze je u zdroje nejnovejsich tecnologii.
> Manager AV je spokojen, ze sit funguje ke spokojenosti uzivatelu,
> investice penez se ukazuje byt plodna, ze je navazan vztah s
> potencialnimi nastupujicimi, ze je mozne si je "obhlednout". Danovy
> poplatnik je spokojen, ze AV skvele funguje a ze dropty od pana
> jsou lepsi nez sime dablovo. M$ nerozsiruje zbytecne prilis svuj trh. Ve
> chvili, kdy ale musi spravce rok premlouvat uzivatele, aby si neco
> nechal nainstalovat, administrator pracoviste opousti do podbizejici se
> komercni sfery, a ideal se bori jak dum postaveny na pisku odneseny
> vodou.
>
>     AV preci neutraci za licence sw. _pro uzivatele_ a jeste vetsi
> penize na jeho spravovani/skoleni administratoru nemajicich dokumentaci
> a zdrojovy kod. AV je preci _dvacet let pred uzivatelem_, proto ji
> takovy sw. nemuze vyhovovat. Nebo za to muze stat, ktery AV diktuje ze
> lidem muze dat nejvice tak malo, ale dava ji investice do vedeckych
> programu, ktere AV musi utratit za nevyhovujici sw., nebot sw. potrebuje
> a lidi ohodnotit nemuze? To pak ale AV musi rict, ze takove lidi do
> vedeni statu volit nemame. Zalezi ale take na tom, jake vztahy mela AV k
> UV? Konverguje-li UV k nule, kam bude konvergovat AV? K MIT? Bude UV v
> nadchazejicih volbach konvergovat k nule? Opet je odpovednost na
> uzivatelich, kym se nechaji svest. :-)
>
> > - podle mych zkusenosti neni situace s dodrzovanim standardu
> > v Evrope vyrazne lepsi nez u nas.
>
>     Kez by to u nas bylo alespon tak spatne, jako v Evrope.
>
> > Souhlasim s Vasi snahou prosadit standardy jejich pouzivanim a
> > sirit v tomto smeru osvetu. Pohrdavy ton bych ale adresoval
> > vyrobcum nekompatibilniho SW, ne jejich nedostatecne informovanym
> > obetem.
>
>    Od pohrdani se distancuji. Naopak, vyjadril jsem pochopeni nad stavem, a
> vyjadruji litost nad lidmy. Cil byl povzbudit, castecne provokovat, vybidnout,
> pozdvihnout, poodkryt...
>
>    A vy vsichni, mily strasi ucsatnici konference, jste take byli chudaci
> neinformovani a souhlasili jste, aby UV budovalo takovy raj, jaky
> predvedlo? To je prece nesmysl! Je to jako, kdyz Radim Uzel pise v komentari
> v kvetnovem pravu, ze "vsichni jsme preci neco podepsali, kdyz ne antichartu,
> tak zavazek o sluzbe UV a produkovani vyrobku na pracovisti, vsichni
> jsme v tom namoceni". Na Martu Kubisovou, ktera si nepodepsanim znicila karieru
> naprosto zapomina. Na vsechny duchovni, kteri byli odejiti do Jachymova,
> Leopoldova, taktez. Opet zalezi jen na kazdem z nas, komu chceme slouzit.
>
>    Omlouvam se za mail out of topic of TeX. Ale preci jen, nesouvisi
> kvalita typografie, kvalita a krasa umeleckych del obecne, a konecne i
> kvalita jakekoliv prace, s duchovnim stavem intelegence, vsech lidi?
>
>         Mnoho casu k premysleni nad hroby Vasich zemrelych preje
>
>                                         Hans Ginzel
>
> --
> PS: Socialismus mel take jednu vyhodu:
> Okresni tajemnik nemohl krast vice nez krajsky tajemnik.









More information about the csTeX mailing list