Zaokrouhlovani pri prevodu jednotek

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Fri May 10 15:22:05 CEST 2002

Tomu moc nerozumim. Zaokrouhlovaci chyby pri prepocitavani jednotek jsou
mikroskopicke (< 10^{-5} mm, nevhodnymi operacemi se ale daji "nafouknout")
a nelze se jim vyhnout (pokud nemate aritmetiku pracujici se zlomky).
Vlastni vypocet pak je v TeXu presne definovan (to naopak pro PostScript,
pokud je mi znamo, neni). Pripada mi, ze vase problemy jsou spise dusledkem
toho, ze pomoci dvips vkladate vyrastrovanou bitmapu, se kterou se pri
ruznych transformacich muze provest ledacos.

Puvodne uvedeny problem spocival v tom, ze se uvadely rozmery v mm, zatimco
TeX pracuje s pt (presneji s celociselnymi nasobky sp, coz je 2^{-16} pt),
takze 15 mm = 2797019.7 sp se oreze na 2797019 sp, zatimco 30 mm = 5594039.4
sp na 5594039 sp, takze 1 sp je tam navic. (Paradoxne vadi, ze TeX je moc
presny - nezaokrouhluje uz samotne mm.) Odtud moje puvodni rada - nechat
TeX jeden udaj zaokrouhlit a pak uz pracovat s nasobky zaokrouhlene hodnoty.
Dalsi moznost je uvadet rozmery ve "vhodnych" nasobcich pt nebo primo v sp.

J. Tkadlec