Re: jaký times-roman ?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Tue Mar 19 09:45:36 CET 2002

On Mon, 18 Mar 2002, Jan Houstek wrote:

> Dobrý den.
>
> 1) Použít virtuální T1 fonty z distribuce txfontů (jsou to virtuální fonty
> používající standartdní postscriptový Times + znaky které v něm nejsou
> bere ze speciálního fontu). Jen bych si ten font na úrovni vf musel
> překódovat do iso-latin-2 kódování)

Zalezi na tom, jaky pouzivate format a v jakem kodovani mate zavedeny
vzory ceskeho deleni. Babelizovany LaTeX pouziva fonty v T1, cslatex to
umi take.

> 2) Použít virtuální fonty vyrobené pomocí a2ac pana Olšáka. Ty pracují nad
> stejnými fonty jako možnost 1. Rozdíl je ten, že u těchto fontů přesně
> vím, jak vznikly, u možnosti 1 netuším.

A2ac je velmi dobry nastroj, ale jenom nastroj. Usetri spoustu prace a u
zakladnich PS fontu jsem si overil, ze obecny vzorecek od Petra Olsaka
dava ve vetsine pripadu mnohem lepsi polohu akcentu nez udaje o
kompozitnich znacich v puvodnim AFM. Ale stejne pak budete muset vytvorit
korekcni tabulku a vyresit (nejen z hlediska polohy akcentu, ale i
kerning) pro \v{d} a \v{t} (pro slovenstinu jeste \v{l}, \v{L}, \'l, \'L).

> 5) Použít Štormovo Lido. To je jistě font na úrovni. Protože to ale není
> přesný Times, nevím, do jaké míry by působilo rušivě, že matematika je
> dělaná trochu jiným písmem než text. Také si nejsem jistý licencí k tomuto
> písmu -- zda je nutné písmo koupit, když v něm chce člověk vydat
> monografii.

Lido je zdarma pro nekomercni ucely, ale take presne nevim, kde je
hranice. Ja si nechavam platit za zhotoveni sazby, proto jsem si radeji
Lido koupil. Je dobre uvazit, zda Vam honorar nebo jiny zisk z knihy
vynese nejaky prijem, abyste si tech 1200 Kc mohl dovolit.

> Poraďte prosím nejvhodnější možnost. Jde mi o kvalitní českou sazbu.
> Myslím, že výběr vhodného times-like textového českého fontu bude zajímat
> určitě hodně lidí.

Problem spatne dostupnosti matematickych fontu je znamy. V jednom cisle
TUGboatu je dlouhy clanek s ukazkami, kde byly vybirany vhodne kombinace
textoveho a matematickeho fontu. Vzhledem k tomu, ze matematicky symbol je
vyznamove neco jineho nez obycejny text, asi by se nemuselo trvat na tom,
ze se pouzije stejna rodina. Pri vyberu bych se podival, zda mam
dynamickou, prechodovou nebo statickou antikvu a vybral bych fonty tak,
aby byly oba stejneho typu, aby mely stejnou (nebo skoro stejnou) osu
stinovani a zhruba stejnou sirku -- Times je extremne uzky, CM jsou velmi
siroke.

Pokud vim, Times-Roman byl vytvoren za valky pro noviny Times, kdyz bylo
malo papiru a na maly prostor bylo nutno vmestnat maximum zprav. Proto je
ten font velmi uzky. Text je dobre citelny, kdyz mate na radku 50 az 70
znaku (vcetne mezer). Pokud pouzijete Times pro knihu, vetsinou tech znaku
na radek mate vice. Times i Lido se vyborne hodi pro sazbu do uzkych
sloupcu, ale pro knihu bych ho radeji nepouzil.

> -- Honza Houštěk

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/