Re: jaký times-roman ?

Ondrej Koala Vacha koala at fi.muni.cz
Tue Mar 19 16:23:52 CET 2002

On Tue, 19 Mar 2002, Zdenek Wagner wrote:

> A2ac je velmi dobry nastroj, ale jenom nastroj. Usetri spoustu prace a u
> zakladnich PS fontu jsem si overil, ze obecny vzorecek od Petra Olsaka
> dava ve vetsine pripadu mnohem lepsi polohu akcentu nez udaje o
> kompozitnich znacich v puvodnim AFM. Ale stejne pak budete muset vytvorit
> korekcni tabulku a vyresit (nejen z hlediska polohy akcentu, ale i
> kerning) pro \v{d} a \v{t} (pro slovenstinu jeste \v{l}, \v{L}, \'l, \'L).

Jam dosud sazim take 7-bit fonty, a zatim nelituji, ze si akcenty umistuji
sam (byt ne a2ac, ale fontinst-em). Mam nad tim kontrolu, a muzu snadneji
udelat zmeny v umisteni a velikosti akcentu. Na druhe strane ma 8-bit font
take neco do sebe, dalo by se v nem treba hledat v pdf, kdyby pro Adobe
nekoncila civilizace na hranici rozsireni isolatin1.

> Pokud vim, Times-Roman byl vytvoren za valky pro noviny Times, kdyz bylo
> malo papiru a na maly prostor bylo nutno vmestnat maximum zprav. Proto je
> ten font velmi uzky. Text je dobre citelny, kdyz mate na radku 50 az 70
> znaku (vcetne mezer). Pokud pouzijete Times pro knihu, vetsinou tech znaku
> na radek mate vice. Times i Lido se vyborne hodi pro sazbu do uzkych
> sloupcu, ale pro knihu bych ho radeji nepouzil.

Je ale treba rict, ze Times spolu s Helveticou jsem zcela bezne, a muzete
se s nim setkat vsude mozne, samozrejme i v knihach. Takze zda je ci neni
vhodny pro knihu je spise otazka vkusu a take toho, aby nevypadala
tuctove.

--
Ondrej Koala Vacha