Re: rozpaleni vychodove radky

Slavek Herman signa at seznam.cz
Mon Mar 11 16:02:49 CET 2002

> Puvodni pozadavek by se dal snad preformulovat taky takto:
> 1) pokus se nalamat odstavec pro \parfillskip 0pt
> 2) pokud se nepodari nalezt uspokojujici parametry zlomu,
>   pouzij standardni \parfillskip 0pt plus 1fil
> Nevim ale, jak k takovemu postupu TeX primet a taky
> si vubec nejsem jist, zda to ma z typografickeho hlediska smysl

skoro tak jsem to myslel, akorat presne naopak, tedy:
1) nalemej odstavec standardne na \parfillskip=0pt plus 1fil
2) kdyby pri takovemto nastaveni vysel parfilskip na 1em a mene,
pouzij \parfillskip=0pt

z typografickeho hlediska to podle me smysl ma, alespon ve vetsine
typografickych publikacich se pise, ze pokud vychodovemu radku zbyva
do kraje sazby mene nez jeden ctvercik, radek se rozpali na celou
sirku. ovsem jen v tom pripade, pokud je odstavcova zarazka nenulova.
kdyz je nulova, snazime se, aby naopak ve vychodove radce vysla
mezera alespon na jeden ctvercik.

nutne to nepotrebuji, ale chtel jsem tuto typografickou poucku v TeXu
realizovat. je samozrejme jednodussi volit \advance\parfillskip by
1em, kdy se uvedenemu problemu vyhnu, ale pripada mi to zbabele.

vyzkousel jsem napad pana Wagnera a sesmolil nasledujici makro:

\def\rozpal{\penalty0\hbox to1em{\hss}
  {\abovedisplayshortskip=-\baselineskip
   \belowdisplayshortskip=-\baselineskip
   \abovedisplayskip=-\baselineskip
   \belowdisplayskip=-\baselineskip
   $$\global\dimen0=\predisplaysize$$}
  \ifdimen\dimen0=3em\vskip-\baselineskip\else\fi
}

je hodne neohrabane, protoze moje TeXnicke znalosti nejsou zatim moc
dobre, ale funguje. musi se vsak pridat na konec kazdeho radek, bylo
tedy nasnade predefinovat \par:
\def\par{\ifhmode\rozpal\else\endgraf}

tady jsem ale havavroval, protoze se mi v pripade, kdy \hbox prepadl
na druhou radku, \rozpal pustilo dvakrat. nevite v cem by mohl byt
problem? a obecne muzete mi vytknout chyby v makrech, pomoci je
zjednodusit, opravit, atd.

dekuji, Slavek Herman

Volny prodej zbyvajicich vstupenek na koncerty Prazskeho jara od 18. brezna
na obvyklych mistech, vice informaci na http://www.festival.cz.