rozpaleni vychodove radky

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Mon Mar 11 12:51:20 CET 2002

Josef Tkadlec wrote:

> Ne, vychodova radka bude koncit mezerou alespon 1em.

> Tohle navrzena konstrukce skutecne neudela. Mel jsem pocit, ze by vam mohlo
> stacit neco "slabsiho" - aby mezera na konci vychoziho radku byla bud
> alespon 1em nebo nulova, jak je uvedeno v typografickych pravidlech.
> Pripadalo mi, ze to chcete resit jednim zpusobem, pricemz druhy se da
> zaridit jednoduse a pripada mi lepsi - zhruba v polovine pripadu by zuzeni
> melo byt lepsi nez roztazeni, navic vychodovy radek pres celou sirku je
> horsi.

> [...]

Ta namitka nerika nic jineho, nez co rikate sam - tedy ze
navrzene reseni neudela presne to, co autor puvodni otazky
pozadoval. Ten pozadavek je ale ponekud proti zpusobu, jakym
TeX zalamuje odstavce. Zabyva se totiz jen vychodovym radkem
uz nalamaneho odstavce, zatimco TeX optimalizuje zalomeni
odstavce jako celku. Je proto potreba pouzit nejaky trik,
jako navrhoval pan Wagner.

Puvodni pozadavek by se dal snad preformulovat taky takto:
1) pokus se nalamat odstavec pro \parfillskip 0pt
2) pokud se nepodari nalezt uspokojujici parametry zlomu,
   pouzij standardni \parfillskip 0pt plus 1fil
Nevim ale, jak k takovemu postupu TeX primet a taky
si vubec nejsem jist, zda to ma z typografickeho hlediska smysl.

                            Lubos Kloc