rozpaleni vychodove radky

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Mon Mar 11 16:42:07 CET 2002

Slavek Herman wrote:

> skoro tak jsem to myslel, akorat presne naopak, tedy:
> 1) nalemej odstavec standardne na \parfillskip=0pt plus 1fil
> 2) kdyby pri takovemto nastaveni vysel parfilskip na 1em a mene,
> pouzij \parfillskip=0pt
>
> z typografickeho hlediska to podle me smysl ma, alespon ve vetsine
> typografickych publikacich se pise, ze pokud vychodovemu radku zbyva
> do kraje sazby mene nez jeden ctvercik, radek se rozpali na celou
> sirku. ovsem jen v tom pripade, pokud je odstavcova zarazka nenulova.
> kdyz je nulova, snazime se, aby naopak ve vychodove radce vysla
> [...]

Houbelec (s prominutim). Lpite na specialni aplikaci obecneho pravidla pro
pripad rucni ci mechanicke sazby v situaci, kdy to neni zapotrebi, protoze
to lze resit lepe, jinak (a radostneji!).

Zakladni pravidlo (viz ON) je "na konci vychodoveho radku nesmi zustat mene
volneho mista nez jeden ctvercik". Je povolena vyjimka: "jestlize zacina
odstavec zarazkou, muze byt predchazejici vychodovy radek plny".

Netvrdi se, ze "kolizni situaci" je NUTNO resit rozpalovanim, spise mi to
pripada jako akceptovatelna moznost v pripade, kdy NELZE JINAK. Rozhodne by
se prednostne melo dbat na optimalizaci mezislovnich mezer - pokud napriklad
pri optimalnich velikostech mezislovnich mezer zustane na konci vychodoveho
radku mezera 0,6em, pak by se (pokud lze) melo stahovat a ne rozpalovat
(dokonce i pri 0,5em, protoze stahovani se ma davat prednost). Pridani 1em k
\parfillskip neni "zbabele" ale podle mne lepsi. Samozrejme se muzete
pokusit vymyslet zpusob, aby se podle potreby vybrala vhodnejsi varianta,
otazka je, zda to stoji za to.

Vami uvedene pravidlo je zjednodusenym navodem v situaci, kdy 1) je slozite
predelat lamani predchazejicich radku (resi se tedy prednostne jen
posledni), 2) pri prvnim "pokusu" se pouziji nejmensi povolene velikosti
mezislovnich mezer, ktere se pak v pripade potreby rozsiruji (rucne nebo
mechanicky kliny). V TeXu se optimalizuje cely odstavec, takze omezeni 1) je
nesmyslne, "zacina" se s optimalnimi mezerami (kolem 1/3 em), takze muzete
jak stahovat tak rozpalovat.

J. Tkadlec