Re: jaký times-roman ?

Jan Houstek houstek at karlin.mff.cuni.cz
Mon Mar 18 17:56:05 CET 2002

Dobrý den.

Chtěl bych napsat jednu matematickou knížku jinými fonty než CM/CS. Po
krátké úvaze jsem vybral klasickou rodinu Times Roman. S matematickými
fonty nemám problém, tam použiju tzv. txfonty -- matematické fonty
kompatibilní s Timesem. Navíc nematimatické znaky jsou do těchto fontů
zavedeny ze standardních postscriptových (či URW) fontů pomocí virtuálního
fontu.

Nevím, jaký vybrat textový font (bude to česky). Možnosti jsou:

1) Použít virtuální T1 fonty z distribuce txfontů (jsou to virtuální fonty
používající standartdní postscriptový Times + znaky které v něm nejsou
bere ze speciálního fontu). Jen bych si ten font na úrovni vf musel
překódovat do iso-latin-2 kódování)

2) Použít virtuální fonty vyrobené pomocí a2ac pana Olšáka. Ty pracují nad
stejnými fonty jako možnost 1. Rozdíl je ten, že u těchto fontů přesně
vím, jak vznikly, u možnosti 1 netuším.

3) Použít latin-2 URW fonty. Nejsem si ale jist, jestli jejich počeštení
bylo uděláno profesionálně a jestli náhodou a2ac nesvede tuto práci lépe.

4) Použít TrueType font Times-New-Roman od Monotype (běžný ve windows).
Tuhle možnost jsem ale asi již zavrhl, protože typografickou úroveň tohoto
fontu (zejména počeštění) dokážu rychle zhodnotit i svým laickým okem.

5) Použít Štormovo Lido. To je jistě font na úrovni. Protože to ale není
přesný Times, nevím, do jaké míry by působilo rušivě, že matematika je
dělaná trochu jiným písmem než text. Také si nejsem jistý licencí k tomuto
písmu -- zda je nutné písmo koupit, když v něm chce člověk vydat
monografii.

Poraďte prosím nejvhodnější možnost. Jde mi o kvalitní českou sazbu.
Myslím, že výběr vhodného times-like textového českého fontu bude zajímat
určitě hodně lidí.

-- Honza Houštěk