Pomlčka a čárka

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Tue Jun 11 18:51:13 CEST 2002

Stepan Kasal wrote:

> v ceske sazbe se kolem pomlcek pise mezera, na rozdil od napr. anglicke
> tradice.  Nesouhlasim vsak s tim, ze tato pomlcka ma mit sirku pul ctverciku
> (0,5em), stejne jako napr. znak reprezentujici slovo "az" ("strany 3--4").
>
> Pomlcka sirky celeho ctverciku (1em) je vhodna jen do anglicke sazby, nikoli
> do ceske, kde by byla obklopena mezerami.  Nevim presne, jaka je vhodna sirka,
> ale mozna 3/4 ctverciku.  Pripadalo mi, ze ve starsich rucne sazenych knihach
> to tak je.

Psani pomlcky je asi dost individualni zalezitosti. Podle Prakticke
typografie (Kocicka aj.) se drive pouzivaly 1/2, 3/4 a 1 em, pricemz
prednost se pry davala 1/2. Autori doporucuji v akcidencnich tiskovinach
(letaky, vizitky) sirsi pomlcku.

> Jedna se tedy o jiny znak nez ligatura "--".  Proto je vhodne jej jinak

V Zakladnich pravidlech sazby z r. 1975 (i v jinych priruckach) se o ruzne
dlouhych pomlckach nemluvi a pouziva se vsude stejna (ve vete i pri psani
rozsahu apod.), lisi se jen tim, zda se kolem ni pise ci nepise mezera.

> Pouziti zapisu "---" i "--" pro pomlcku ve fontu cmr* (i csr*) je oboji chybne,
> poze s tim rozdilem, ze "trojita" pomlcka umoznuje tentyz zdrojovy text vysadit
> pozdeji lepe, at jiz s dobrym (virtualnim) fontem, nebo tak, ze se vyskyty
> "---" v editoru nahradi vhodnym makrem.

Makro je nutne i pri psani rozsahu - pokud napisete "strany 3--4", muze
dojit ke zlomu radku za pomlckou.

J. Tkadlec