Pomlčka a čárka

Stepan Kasal kasal at matsrv.math.cas.cz
Tue Jun 11 16:03:25 CEST 2002

Dobry den,

On Sun, 9 Jun 2002 19:27:46, Petr Mandys wrote:
> Napsal jste ,,trojitou'' (---) pomlcku -- ta se pouziva predevsim v
> angloamericke sazbe a bez mezer. Mezerami se obklopuje (taky ne vzdy, ale
> v tomto vyznamu ano) ,,evropstejsi'' ,,dvojita'' (--) pomlcka. Mezerami se
> vubec (snad bez vyjimky) neobklopuje spojovnik (-).

v ceske sazbe se kolem pomlcek pise mezera, na rozdil od napr. anglicke
tradice.  Nesouhlasim vsak s tim, ze tato pomlcka ma mit sirku pul ctverciku
(0,5em), stejne jako napr. znak reprezentujici slovo "az" ("strany 3--4").

Pomlcka sirky celeho ctverciku (1em) je vhodna jen do anglicke sazby, nikoli
do ceske, kde by byla obklopena mezerami.  Nevim presne, jaka je vhodna sirka,
ale mozna 3/4 ctverciku.  Pripadalo mi, ze ve starsich rucne sazenych knihach
to tak je.

Jedna se tedy o jiny znak nez ligatura "--".  Proto je vhodne jej jinak
zapisovat.  Za idealni bych povazoval pouzit font, ve kterem ligatura "---"
vysadi pomlcku vhodnou pro ceskou sazbu.  Pokud takovy font neni po ruce, lze
definovat makro, ktere presadi pres sebe dva znaky "--" a vytvori tak pomlcku
vhodne sirky.

Pouziti zapisu "---" i "--" pro pomlcku ve fontu cmr* (i csr*) je oboji chybne,
poze s tim rozdilem, ze "trojita" pomlcka umoznuje tentyz zdrojovy text vysadit
pozdeji lepe, at jiz s dobrym (virtualnim) fontem, nebo tak, ze se vyskyty
"---" v editoru nahradi vhodnym makrem.
Proto povazuji z praktickeho hlediska za vhodnejsi z obou chybnych reseni
pouzit "---".

Duvod, proc lide preferuji "--", je podle mne v tom, ze jsou jiz prilis navykli
vidat "-" v textech z Wordu (a koneckoncu i z psacich stroju, mechanickymi
pocinaje a t602 konce), pricemz vedi, ze spravne ma byt pomlcka delsi, ale
preci jen maji ke kratsim pomlckam vypestovanou urcitou toleranci.
Spravne dlouhe pomlcky pusobi zvlastne, kdyz je ve starsi sazbe potkate.
Pomlcky delsi nez optimum jsou pak brany za naprosto neprijatelne, protoze
se jedna o jev takrka nevidany.

Stepan Kasal