Konverze z LaTeXu :o(((

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Jan 24 11:12:41 CET 2002

On Thu, 24 Jan 2002, Lubos Kloc wrote:

> Tak tady opravdu nevim, tyhle utility nepouzivam. Ale uz se tu o nich
> diskutovalo nekolikrat, takze doporucuji archiv konference.

Vsechny podobne utility maji dosti znacna omezeni. Ono je to logicke,
pokud ma umet z uplne libivolneho (La)TeXoveho souboru dokazat vytvorit
XML nebo HTML, pak musi takova "utilitka" obsahovat kompletni TeX. Kdyz
prevadite hotove dokumenty, je to tezke, ale pokud teprve zacinate tvorit
novy dokument, ktery ma byt v ruznych formatech, pak je asi jenom jedna
rozumna moznost: napsat jej v XML (napr DocBook) a do ostatnich formatu je
prevest prostrednictvim XSLT. Prislusne styly pro DocBook jsou jiz zdarma
na Internetu, pocatecni informace pro zacatecnika v XML jsou na
www.kosek.cz.

> - O editoru .dvi souboru nevim. Kdyz chcete zmenit .dvi, proste zmenite
> prislusny .tex a vytvorite novy .dvi. *.dvi neni ekvivalentem
> .doc souboru, je to metasoubor. O existenci ekvivalentu ve Win,
> jako treba GDI format, vetsinou ani nevite a taky nemate potrebu
> jej editovat. Jen pro ucely hledani chyb se nekdy muze hodit
> prevest .dvi do citelneho tvaru. Na to je program dvitype.
> - Editorem *.pdf je komercni "plny" Acrobat, tedy nikoliv
> bezny free Acrobat Reader.

Ale jen do jiste miry. Nepocitejte s tim, ze by to bylo neco jako Word.
Nicmene, Acrobat 5 umi exportovat soubor jako XML. Je to vsak podmineno
tim, ze slovniky v souboru podle specifikace PDF 1.4 obsahuji informace o
puvodni strukture dokumentu. Je tedy zrejme, ze to funguje pouze pro PDF,
ktere byly pripraveny prislusnym zpusobem, s obecnym PDF to neudelate.

> - *.ps je textovy format, ktery muzete editovat libovolnym
> textovym editorem, musite ale vedet, co delate (umet
> jazyk PostScript). Dalsi moznosti je prevod do

Hodne stesti... PostScript je programovaci jazyk pro popis vzhledu
stranky. Umi definovat nova uzivatelska makra. *.ps generovany programove
vyuziva toho, ze na zacatku souboru jsou jednopismenne a dvoupismenne
zkratky pro nejcastejsi obraty. Je to sice textovy soubor, ale pro cloveka
temer necitelny.

> "editovatelneho" formatu *.ai. To lze udelat pomoci
> utility ps2ai, ktera je soucasti GhostScriptu, ale ne
> vzdy zcela spolehlive. *.ai pak muzete editovat pomoci
> komercniho Adobe Illustratoru, nebo sharewarovym
> MayuraDraw (vse ve Win.). Pod Linuxem myslim taky
> nejaky editor umi pracovat s *.ai formatem, ale
> momentalne nevim ktery.

Ale je to zase jenom na urovni jedne stranky. V ghostscriptu je makro,
ktere umi vytahnout z PS dokumentu holy text (alespon jsem o tom cetl v
nejakem navodu).

Existuje editor matematickych vzorcu, ktery ma vystup v MathML. K tomu
existuje nejaka podpora pro TeX. Nepamatuji si to presne, ale Janka
Chlebikova o tom pred casem napsala clanek do Zpravodaje. Na strukturni
chemicke vzorce je balik XYMTeX. Pro Windows existuje komercni ChemCAD,
vystup z nej muzete ulozit jako EPS a ten natahnout do TeXoveho dokumentu
jako kazdy jiny obrazek.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/