Konverze z LaTeXu :o(((

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Thu Jan 24 09:36:00 CET 2002

Zda se, ze na tuhle snusku podivnych dotazu se nikomu moc nechce
odpovidat. Tak se pokusim alespon castecne.

cslatex at SEZNAM.CZ wrote:

> Ahoj všem !!!
>
> Začal jsem psát v LaTeXu (česky), protože jsem přišel na to, že ve Wordu
> psát rozsáhlejší práce nebo knihu je prostě nesmysl, oni stačí už i
> matematické výrazy a chemické vzorce. Jenže se tu naskytl problém. Nikde
> nemohu sehnat funkční převaděče latex2html, dvi2html ... všechny mi pořád
> házejí errory ve skriptech ať pod Windows nebo pod Linux. Můžete mi prosím
> poradit, jak tuto konverzi provádět ??? Nebo mi rovnou poslat ty prográmky s
> tipy, triky a radami na můj email cslatex at seznam.cz .

Tak tady opravdu nevim, tyhle utility nepouzivam. Ale uz se tu o nich
diskutovalo nekolikrat, takze doporucuji archiv konference.

> Dále by mě moc zajímalo !!! dvi2latex; pdf2latex; !!! pdf2html; ps2latex;
> ps2html; (a taky tyto i výše zmíněné převaděče s exportem do XML a XHTML.)

Tohle je asi trochu nepochopeni principu. Ruzne zminovane formaty maji
ruzne "urovne", a prevadet lze snadno jen shora dolu, nikoliv naopak.
Takze pozadovat dvi2latex, pdf2latex ci ps2latex je neco jako
pozadovat exe2pascal ci podobne. Prestoze to neni zcela
vylouceno, postupy nazyvane "reverse engineering" jsou velmi
obtizne a malokdy maji smysl. Podobne je to s exportem do XML.
XML je "top level" format, z nej lze snadno vytvaret formaty
nizsi urovne, ale naopak to asi pujde velmi ztuha (a rozhodne
ne nejak automaticky).

> Existuje editor pro *.dvi a *.pdf (a taky *.ps) soubory ??? Jako napsaný
> *.doc jde později upravovat ve Wordu, v čem upravit vytvořený *.dvi a *.pdf
> (a taky *.ps) ???

- O editoru .dvi souboru nevim. Kdyz chcete zmenit .dvi, proste zmenite
prislusny .tex a vytvorite novy .dvi. *.dvi neni ekvivalentem
.doc souboru, je to metasoubor. O existenci ekvivalentu ve Win,
jako treba GDI format, vetsinou ani nevite a taky nemate potrebu
jej editovat. Jen pro ucely hledani chyb se nekdy muze hodit
prevest .dvi do citelneho tvaru. Na to je program dvitype.
- Editorem *.pdf je komercni "plny" Acrobat, tedy nikoliv
bezny free Acrobat Reader.
- *.ps je textovy format, ktery muzete editovat libovolnym
textovym editorem, musite ale vedet, co delate (umet
jazyk PostScript). Dalsi moznosti je prevod do
"editovatelneho" formatu *.ai. To lze udelat pomoci
utility ps2ai, ktera je soucasti GhostScriptu, ale ne
vzdy zcela spolehlive. *.ai pak muzete editovat pomoci
komercniho Adobe Illustratoru, nebo sharewarovym
MayuraDraw (vse ve Win.). Pod Linuxem myslim taky
nejaky editor umi pracovat s *.ai formatem, ale
momentalne nevim ktery.

> Jo a moc prosím, jsou nějaké šikovné utility pro tvorbu 1) tabulek 2)
> matematických výrazů 3) chemických vzorců ???

Neni mi zcela jasne, co si pod timhle predstavujete. Za
"sikovnou utilitu pro tvorbu matematickych vyrazu" lze
podle meho nazoru pokladat samotny TeX. Praxi mam overeno,
ze napsat z klavesnice treba $\dot\varepsilon_s=.... zabere asi
polovinu casu, nez naklikani tehoz ve wordovskem editoru
(a to jsem vybral hodne dlouhou promennou). Jinak samozrejme
baliky usnadnujici tvorbu tabulek a chemickych vzorcu existuji,
viz CTAN.
   Pokud se vam ale opravdu styska po wordowskem klikacim
prostredi, pak doporucuji LyX (pod Linuxem a dnes uz asi i
pod Windows).

> Díky moc cslatex at seznam.cz

              Mene :o((( a vice radosti pri praci s TeXem preje

                                 Lubos Kloc