Chyba v emTeXu?

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Jan 11 09:12:30 CET 2002

On Wed, 2 Jan 2002, Ondrej Koala Vacha wrote:

> emtex nepouzivam, takze se ptam: to je konstatovani, nebo otazka?

> Ja take pridavam neco malo k topskip, ale z duvodu, ze ac muj tex pracuje
> v int, tak dochazi k zaokrouhlovacim chybam - zadavam jednotky v pt,dd
> nebo jine uzivatelske jednotce, tex si je prepocte, a podle toho dela zlom
> stranky. Kdysi jsem s tim laboroval, a mam dojem, ze kdyz se rozmery
> zadavaly primo v pt, tak to bylo dobre, ale uz si fakt nevzpominam.
> Konecne slovo nechavam na Petru Olsakovi, ale pravdou je, ze radky po

Dekuji za prenechani konecneho slova :-).

Osobne jsem na vyse popsany problem (ruzne se chovajicich jakoby-TeXu
v ruznych implementacich na stejnem dokumentu) nenarazil. Tusim, ze v TeXu
jsou mista (napriklad pro definitivni dopocitani velikosti natahovacich
mezer v dobe, kdy uz doslo k rozhodnuti o mistech zlomu), ktera Knuth
s plnym vedomim nechal na float aritmetice, ktera je zavisla na
architekture. To by ale vubec nemelo ovlivnit viditelne rozmisteni sazby.
Domnivam se, ze popsany problem s tim nesouvisi.

K emTeXu navic nejsou zverejneny zdrojove texty (napr. zmenovy soubor
k tex.web a pravdepodobne nejake kusy kodu primo v jazyce~C ci
assembleru), takze to budeme muset nechat v rovine dohadu.

O emTeXu se casto rika, ze to neni stoprocentni TeX; (napriklad TCP
tabulky jsou specialitou emTeXu). Mattes se kryje tim, ze jeho program se
v banneru predstavuje jako emTeX a nikoli jako TeX.

Pravda, kdybychom to brali do dusledku, tak ani web2c-TeX neni TeX, pokud
pouzijeme --translate-file na prikazovem radku nebo %& v prvnim radku
dokumentu. Podfuk spociva v tom, ze test TRIP se provadi bez
--translate-file v prikazovem radku, zatimco pak (aspon pro cestinu) ten
parametr porad pouzivame. Test TRIP navic nepocital s tim, ze by mel
testovat, zda se z TeXu nestane nejaky uplne jiny program, kdyz bude
v prvnim radku dokumentu %&. Podfuk je o to vetsi, ze web2c-TeX se
(na rozdil od emTeXu) predstavuje v banneru jako TeX.

Kdyz jsem pred nekolika lety navrhoval rozsireni TeXu zvane encTeX, byl
jsem napaden, ze to neni TeX. Neni. Ovsem jak vidite, ani web2c-TeX neni
TeX.

Petr Olsak