Mezera ve "100 Kc"

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Tue Jan 8 09:18:25 CET 2002

Judy wrote:

> Prosim nevite nekdo jake je mezera v "100 Kc"
> Ale prosim napiste jen pokud to vite jiste.
> (Nechci se jit hadat s prednasejicim zbytecne)

Podle mych informaci to ma byt nepruzna a nerozdelitelna (nesmi v ni dojit
ke zlomu radku) mezera sirky nejvice stahnute mezery. Obvykle to byva 1/4
em, v csr10 je to 2/9 em (1/4 em je ale nejspis take pouzitelne), byva
oznacovana terminem "pevna mezera".

Jakub Podlesak wrote:

> V Aktualizovaném typografickem manualu (Vladimir Beran & kolektiv)
> se na strane 34 oddilu Sazba pise, ze oddeleni cislic a merne jednotky
> se provadi zuzenou mezerou.

To je prevzato z normy, kde se v jednom paragrafu popisuje jako zuzena
mezera odpovidajici prave 1/4 em. Termin zuzena je ale matouci (nebo
"neurcity") - pouziva se i pro jine mezery "uzsi" nez zakladni mezislovni
mezera (obvykle 1/3 em).

Matej Cepl wrote:

> No, žádný odborník nejsem, ale jsem pevně přesvědčen, že to má
> být 100\,Kč.

Ta se pouziva pri psani data (4.\,2.\,2002) - srovnava se navic velka
svetlost za teckou - jinak je moc mala (1/6 em). Nekdo ji pouziva asi proto,
ze je jedina prijatelna nepruzna uz zavedena, doporucuje ji Knuth.

Tomas Hala wrote:

> Klasická učebnice Sazba I., která o úzké mezeře vysloveně nehovoří,
> používá v tomto případě mezeru normální, resp. se zakázaným zlomem
> na konci řádku. Tedy v \TeX{}u tilda ~.

Hovori na strane 66. Osobne povazuji "~" za prijatelnou v mene ambicioznich
textech.

Podrobnejsi povidani o mezerach v TeXu pripravuji do nejblizsiho cisla
zpravodaje.

Josef Tkadlec