Cesky styl do LaTeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Feb 14 10:58:31 CET 2002

On Wed, 13 Feb 2002, Petr Sojka wrote:

> Zpetna kompatibilita je samozrejme strasne dulezita, ale u veci, ktere
> nekdo pouziva a nejdou jednoduse nahradit. IMO potreba mit _casti jednoho
> dokumentu ve dvou ruznych kodovanich fontu_ byla specificka v dobe vzniku
> czech.sty a krome autora a znalcu o ni ani mnoho lidi nevi. Je nekdo na tomto
> listu, ktery toto pouziva a neni pro neho prijatelne fonty prekodovat
> napr. fontinstem nebo si drzet archivni instalaci? Pokud takovi lide
> nejsou, pak bych nevahal _z tohoto pozadavku_, tj. jen malinke casti
> zpetne kompatibility, v ramci vyhod vetsiny, slevit.

> [...]

Vitejte,

nevim sice, jak zjistit tu vetsinu, ale o to tu nejde.

Predevsim bych chtel rici, ze si nekladu zadne naroky na ovlivnovani
dalsiho vyvoje cslatexu. Nemam na to ani moralni narok, protoze jsem pro
cslatex vlastne (krome pokusu dohodnout se s Mittelbachem) nic neudelal.
Existuje hodne autoru podepsanych pod cslatexem a pod czech.sty, ale ja
mezi nimi nejsem. Ti autori pritom zverejnili svou praci zrejme
z podobnych pohnutek, jake jsou v GNU licenci, takze nic nebrani tomu na
tuto praci navazat.

Muj pokus udelat neco s cslatexem byl motivovan ukolem, ktery jsem kdysi
dostal od stareho vyboru CSTUGu: pokusit se sloucit babel s cslatexem.
Me se to tedy nepodarilo.

Pokud se tedy nekdo najde, kdo se pokusi sloucit cslatex s babelem,
ja nejsem proti. Pokud ten nekdo rozhodne, ze to udela tak,
ze porusi princip zpetne kompatibility, je to jeho rozhodnuti a
uzivatele pak budou plakat v jeho emailovem Inboxu. Ja osobne bych
takove rozhodnuti nedelal, ale vzhledem k tomu, ze nejsem LaTeXovy
uzivatel, je mi to principialne uplne jedno. Pokud je bazirovani na
zpetne kompatibilite pro LaTeXisty prekazkou, at se to tedy udela jinak.

Nechtel bych, aby vec vyznela tak, ze vecne problemy latexistu
pri souboji s babelem spocivaji v tom, ze se nedokazal domluvit nejaky
Olsak s nejakym Mittelbachem na nejakem priblblem \DeclareFontEncoding@,
a pritom Olsak trva na jakesi zpetne kompatibilite. Necht nekdo jiny
v nacatem dile pokracuje a treba jinak.

Na druhe strane, pokud jde o csplain a csfonty, tam bych si chtel podrzet
kontrolu nad dalsim vyvojem a prisne dohlizet nad zpetnou
kompatibilitou.

Hezky den preje

Petr Olsak