Cesky styl do LaTeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Wed Feb 13 09:07:00 CET 2002

On Tue, 12 Feb 2002, Matej Cepl wrote:

> Kdybych mohl přidat svoji trošku do mlýna: optimálním dlouhodobým
> řešením (které se pochopitelně netýká původního dotazu
> a konkrétního problému) by podle mého bylo zrušit celý CSLaTeX
> a zapracovat vše dobré co v něm je do babelu (případně ještě
> s nějakým mikrobalíčkem pro zachování zpětné kompatibility, který
> by zavolal babel s příslušnými paramtery).

Souhlasim. Vas povzdech o moznem slouceni cslatexu se na tomto listu
jednou za cas objevi a ja pak mohu jednou za cas znovu pripomenout, jak to
vlastne bylo z meho pohledu.

Dlouhou dobu jsem se o latexove problemy vubec nestaral (viz muj clanek
,,Proc nerad pouzivam LaTeX``). Lide, kteri to tehdy udrzovali, asi nemeli
chut do toho hloubeji vrtat a nechavali cslatex oddelene se stylem
czech.sty, ktery zivelne vznikal na pocatu 90. let a ktery prosel upravami
mnoha nezavislych rukou. Dostalo se to do podoby, kdy vec je velmi
neprehledna a vrtnout do czech.sty znamena riziko, ze se deset veci
sesype.

Asi v roce 1998 jsem se rozhodl, ze bych s tim mel neco udelat a styl
totalne prepsat. Dospel jsem k zaveru, ze to ma smysl jen ve spolupraci
s babelem. Od latexovych uzivatelu byl totiz uz dlouhou dobu pozadavek na
slouceni cslatexu s babelizovanym latexem. Udelal jsem prodrobny rozbor
maker babelu, souvisejicich maker LaTeXu a moznosti stylu czech.sty a mel
jsem prioritne na mysli zpetnou kompatibilitu. Tj. veci, ktere lidi
napsali cslatexem, by po zaniku tohoto formatu meli uplne stejne zpracovat
v rozsirenem babelizovanem latexu. Z tohoto pozadavku vyplynula nutna
implementace moznosti dvojiho kodovani fontu stejneho jazyka do babelu.
Nejedna se tedy o zbytecnou drobnost, ktera jde (mozna dneska) delat
jinak, ale je to v zajmu zpetne kompatibility, kterou povazuji za
nejdulezitejsi.

cslatex obsahuje jeden skaredy trik, ktery umoznuje dvoji kodovani fontu
jednoho jazyka implementovat. Jedna se o predefinovani interniho makra
LaTeXu \DeclareFontEncoding at . Tento skaredy trik by tedy bylo
potreba presunout do oficialniho babelu, coz asi neni pruchozi. Udelal
jsem podrobnou analyzu problemu a navrhnul asi nejcistejsi reseni: pridat
do makra \DeclareFontEncoding@ _oficialniho_ LaTeXu dodatecny ,,hook``, se
kterym by mohl babel pracovat. Tento navrh Frank Mittelbch neprijal a
napsal, ze o tom bude uvazovat mozna pro LaTeX 3 (jak je mozno dohledat
v archivu bugreportu LaTeXu na jejich www strance). Za techto okolnosti
jsem ja prestal pracovat na ,,prosvetleni`` czech.sty a moznem slouceni
cslatexu s babelizovanym LaTeXem, protoze jsem presvedcen, ze to pri
pozadavku zachovani zpetne kompatibility neni mozne.

Chce-li nekdo v me praci pokracovat, tj analyzovat problem znovu a pokusit
se o slouceni cslatexu s LaTeXem a vyjednavat v te veci s LaTeX teamem,
velmi to privitaji asi hlavne vsichni (cs)LaTeXovi uzivatele.

Petr Olsak