Cesky styl do LaTeXu

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Tue Feb 12 23:03:36 CET 2002

On Tue, Feb 12, 2002 at 05:00:26PM +0100, Zdenek Wagner wrote:

> [...]
Ano, to navrhuji od cca 1996.

> To neni tak jednoduche. CSlatex obsahuje nektere vlastnosti, ktere babel
> neposkytuje.
Jedina vec, co me napada, je prepinani vice ruznych kodovani
v jednom dokumentu, coz lze resit preprocesingem a tak se da vyhnout
problemum pri I/O pomocnych souboru (obsah, rejstrik), ktere prepinani nese.
Skody, ktere kvuli teto malichernosti vznikaji setrvavajici
vzajemnou nekompatibilitou ruznych czech stylu, jsou nepomerne vetsi.

> Musel by se babel modifikovat, jenze svetovi LaTeXiste nemaji
> zajem o upravy jen kvuli cestine a slovenstine.
Tak bych to neformuloval; jen implementaci tohoto rozsireni
davaji nizkou prioritu, (patrne dle jejich odhadu jen zavdava na problemy
a da se resit externimi konverzemi).

> Polaci to resili podobne a maji svuj platex.
Unicode tusim podporuje 5000 zivych jazyku ... to jsme dostali
docela kratky prefix - cs a polaci taktez :-).
Ale s takovou se brzy zaplni i TeXlive sireny na DVD!

Co se mozne kvality tyce, kompromisy by se delat nemely,
Ale to neni pripad slouceni obou czech.sty.
Jen kvuli odhadem par promile dokumentu, ktere se
daji prekonvertovat, trvat na rozsireni babelu resp. jadra latexu
o malo vyuzitelnou a problemovou vec, ktera se da obejit?

> Leccos zustava v cslatexu kvuli kompatibilite a babel i fonty v kodovani
> T1 se take zlepsily. Pro noveho uzivatele jiz muze byt vhodnejsi, aby se
> cslatex vubec neucil a pouzival babel -- to at si kazdy rozhodne sam.

> Vice nez rozdily mezi cslatexem a babelem mi vadi, ze svetova komunita
> neprijala encTeX.
Pokud by se dostal do etexu/web2c pred rozsirenim --tcx-translate,
tak by ho jako soucast etexu patrne prijala.

--ps