Lehce OT: Ucebnice typografie?

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Wed Sep 5 16:17:05 CEST 2001

On Wed, 5 Sep 2001, arnost wrote:

> [...]

Myslim, ze vhodne kombinace pisem jsou strucne, ale pekne popsany v
Beranove Typografickem manualu, v casti Akcidencni tiskoviny.

> V cestine takova kniha imho neexistuje. Jak jsem jiz rikal nejlepsi se mi zda:
>
> The Elements of Typographic Style

> http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0881791326/qid=999684436/sr=8-1/ref=aps_sr_b_1_1/103-5692060-9868635

> Pro odbornou literatutu je dobre vlastnit
>
> The Chicago Manual o Style
>

> trochu specializovanejsi (ale  o to poucnejsi) je
>
> Finer Points in the Spacing & Arrangement of Type (Classic Typography Series)
> Geoffrey Dowding
>
> http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0881791199/ref=pd_sim_books/103-5692060-9868635

Je velmi dobre mit ovsem knihu EVROPSKE, presneji CESKE typografie.
Americka provenience ma prece jen radu zvlastnosti.

Obavam se, ze typografie neni neco jako programovaci jazyk, kde je vse
striktne urceno "shora". Typografie je remeslo, ale castecne take umeni,
casto zalezi na citu tvurce, jak nektere veci vyresi.

Proto je pomerne tezko splnitelne, aby existoval "referencni manual", kde
je vsechno "nadiktovano", do nehoz se jenom "nahledne" v pripade potreby.

Vhodna je ucebnice typografie, napriklad Pop, Flegr, Pop: Sazba I -- rucni
sazba, ruzne normy (ON 88 2503 -- Základní pravidla sazby), Wick: Pravidla
matematicke sazby atd.

Chcete-li pracovat profesionalne, musite procist nekolik ucebnic, porovnat
informace, casto je i upravit podle sveho citeni a pak dostanete vysledek.

Mozna to vidim moc cerne.

Zdravim
JR.