Úvod do DocBooku v češtině

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Oct 31 11:31:06 CET 2001

On Wed, 31 Oct 2001, Jirka Kosek wrote:

> [...]
> syntaxi je tato sémantika zapsána. Pokud v LaTeXu důsledně používáte
> makra pro nadpisy, seznamy, tabulky, obrázky apod. dostanete dokument,
> který je podobně sémanticky označkován jako dokument v DocBooku. Zatím,
> je vše dobré. Problém je v tom, že tuto sémantiku v tom pochopí akorát
> člověk a LaTeX. Gramatika TeXu a LaTeXu je tak složitá a může se v
> dokumentu měnit (např. pomocí aktivních znaků), že jediný program, který
> dokáže LaTeXový dokument spolehlivě zpracovat je TeX nebo pdfTeX, který
> se kromě svých pravidel řídí ještě několikaset kilobajtovým kódem

a hlavne v LaTeXu napisete \usepackage{neco} a razem mate spoustu maker,
ktere cosi delaji. A staci i obycejny \newcommand... Kdysi jsem psal
anglicky odborny clanek do casopisu, kde to sice brali v LaTeXu, ale pak
si to prevadeli do neceho jineho. Protoze jsem nemel v praci rozumnou
ceskou klavesnici a potreboval jsem citovat prace kolegy, ktery ma ve
jmene ceska pismenka, a ma prezdivku Hroch, vytvoril jsem si pro nej makro
\Hroch. Nastesti jsem do seznamu literatury ze starsiho clanku
prekopiroval clanek, ktery jsem nikde necitoval. Tim se ukazalo, ze jejich
procesor ciste jen odstranil zpetne lomitko a razem jsem citoval prace,
ktere napsal Hroch... neco podobneho se muze stat, kdyz pouzijete vlastni
makro. Entity v XML jsou podstatne transparentnejsi.

Kdyz se podivate do knihy J. Koska "XML pro kazdeho", pak zjistite, ze
SGML je uz docela stary a vubec to neni jen modni zalezitost...

> Tak to nevím, já osobně používám Emacs. ;)
> Neřekl bych, že XML/SGML/DocBook je módní. Tyto technologie mají své
> výhody, a kdo je potřebuje, tak je používá. Nehodí se rozhodně na
> všechno - i já sám jsem za poslední dva roky vytvořil nejméně dva
> dokumenty, které nebyly v DocBooku, ale rovnou v plainTeXu.

Kazdy nastroj se lepe hodi na neco jineho. A kdyz se pise dokument v XML,
nemusi to byt vzdycky jenom DocBook. Pro sve specificke ucely jsem si
vytvoril vlastni formaty, protoze mam strukturu velice jednoduchou a je
skoda na to poustet tak komplikovane nastroje.

>   Jirka Kosek
>   e-mail: jirka at kosek.cz
>   http://www.kosek.cz

Zdenek Wagner