Úvod do DocBooku v češtině

Jirka Kosek jirka at kosek.cz
Wed Oct 31 10:23:06 CET 2001

Matej Cepl wrote:

> Nějak jsem úplně nepochopil k čemu by mi to bylo. Na mé fakultě
> zatím předepisují na doktorandské práce Courier a řádkování 2,
> PDF na web vystavím stejně, a konverzi do HTML mi provede tth (a

DocBook se vám vyplatí, když stejný dokument potřebujete publikovat v
několika výstupních formátech - např. vytištěný (PS, PDF), na webu
(HTML), on-line nápověda (HTML Help, JavaHelp). Jistě, pro LaTeX
existují programy, které jsou schopné udělat export do HTML. Ale už z
principu tato konverze nikdy není tak dokonalá a snadno modifikovatelná
jako při použití XML.

Problém je v tom, že pro opravdu kvalitní konverzi potřebujete mi
dokument označen sémanticky (logické značkování) a přesně vědět, v jaké
syntaxi je tato sémantika zapsána. Pokud v LaTeXu důsledně používáte
makra pro nadpisy, seznamy, tabulky, obrázky apod. dostanete dokument,
který je podobně sémanticky označkován jako dokument v DocBooku. Zatím,
je vše dobré. Problém je v tom, že tuto sémantiku v tom pochopí akorát
člověk a LaTeX. Gramatika TeXu a LaTeXu je tak složitá a může se v
dokumentu měnit (např. pomocí aktivních znaků), že jediný program, který
dokáže LaTeXový dokument spolehlivě zpracovat je TeX nebo pdfTeX, který
se kromě svých pravidel řídí ještě několikaset kilobajtovým kódem
LaTeXu.

Když použijete XML, je gramatika jazyka velmi jednoduchá a není proto
problém s dokumenty v XML cvičit pomocí mnoha různých programů.

> Uznávám, že to je módní (ale to asi pro uživatelu vi na Linuxu,
> není to nejdůležitější :-).

Tak to nevím, já osobně používám Emacs. ;)
Neřekl bych, že XML/SGML/DocBook je módní. Tyto technologie mají své
výhody, a kdo je potřebuje, tak je používá. Nehodí se rozhodně na
všechno - i já sám jsem za poslední dva roky vytvořil nejméně dva
dokumenty, které nebyly v DocBooku, ale rovnou v plainTeXu.

  Jirka Kosek
  e-mail: jirka at kosek.cz
  http://www.kosek.cz