PDF

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed Nov 28 17:28:20 CET 2001

On Wed, 28 Nov 2001, Michal Kvasnicka wrote:

> To mi nepripada jako velky problem. Pouzivam ConTeXt -- tam lze pouzit
> primo MetaPost k vecem, ke kterym se obvykle pouziva pstricks
> (experimentalne
> jsem zjistil, ze MetaPost mi vyhovuje mnohem vic na normalni obrazky; ve
> spolupraci s ConTeXtem zvladne, myslim, i veci, ve ktere pstricks s
> LaTeXem

To je:
1. Vec osobniho vkusu
2. Otazka volby v okamziku tvorby dokumentu. Predstavte si, ze mate jiz
hotovy dokument, ktery byl pred nekolika lety vytvoren jenom pro tisk, ma
stovku obrazku v PSTricks a ted je nutno udelat PDF. Termin 2 dny (vzdyt
uz to prece je!). Chtel byste ty obrazky predelavat do MP a stihl byste
to?
3. Otazka dostupnosti pozadovanych funkci. Na SLT jste rikal, ze ConTeXt
jeste neumi AMS matematiku. A co kdyz ji ve svem dokumentu potrebuju? A co
kdyz mam k tomu jeste grafy z gnuplotu?

> nemohou ani doufat). A konverze obrazku je trivialni problem, zvlast
> kdyz od vetsiny mohou vkladat primo bitmapy, takze vysledek je mnohem
> mensi.

Nechapu, muzete uvest priklad? Ja jsem vzdycky mel vektorovy obrazek
mensi, nez kdyz jsem nechal vyrastrovat bitmapu v rozliseni pro tisk,
natoz pro osvit.

> Navic umi pdfTeX nektere veci, ktere klasicky TeX neumi. Napr. umoznuje
> pozicni grafiku a podle vseho i nektere zajimave veci ve sloupcove
> sazbe, ktere vyzaduji poz. grafiku.

pdfTeX je pouze TeX rozsireny o moznost vystupu v PDF. TeX sam od sebe
nema zadnou podporu pro vkladani obrazku, resi to az ovladac, ktery DVI
posila na vystupni zarizeni. Kdyz pdfTeX vytvari PDF, pak vlastne v sobe
obsahuje ovladac DVI->PDF, i kdyz se to vlastne dela v jednom kroku a DVI
nikde uvnitr neexistuje. Ovsem diky tomu ma pristup k informacim, ktere v
DVI nejsou a jine DVI->cokoliv je vyuzit nemohou. Hypertextove odkazy s
radkovym zlomem v PDF se vsak daji delat i bez pdfTeXu.

> Zadne principialni duvody (horsi tisk, horsi postprocessing, ...)
> nejsou znamy?

Pokud vim, pdfTeX neoptimalizuje PDF, Distiller od Acrobatu 4 ano (pokud
se to nevypne). Zdanlive se zda, ze je tato funkce nanic, ale neni to
pravda. Pokud se chcete na delsi PDF na webu jen podivat, pak stejne
musite stahnout cely soubor -- a kniha o Gimpu ma asi 12 MB. I na dobre
lince si pockate... A kdyz jsem si to otevrel v Acrobatu v OS/2, k tomu
jsem nastartoval XFree a pustil gimp, abych si to hned mohl zkouset, neslo
s tim pracovat, bylo to priserne line, prestoze mam 512 MB RAM. Kdyz jsem
to prohnal Acrobatem a zoptimalizoval, mel jsem v pameti vzdy jen jednu
stranku a nejspis tabulku odkazu na objekty, takze listovani bylo radove
rychlejsi.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/