TeXove systemy a editory (fwd)

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Mon May 28 17:50:13 CEST 2001

> Rekl bych, ze na 17-palcovem monitoru se vejde editor i kus DVI.
>
> Co se tyce prohlizece, musi podporovat reload, kdyz se DVI zmeni. To jsem
> prave pochyboval, ze prohlizec z emTeXu zvladne (v DOSu se s tim
> nepocitalo). Pokud to zvladne, je to hezke.

Mattesuv prohlizec dvipm pro OS/2 to zvladne, a uz mnoho let. :-)
A umi veci, ktere zase neumi jine prohlizece. Idealni by bylo
nejake spojeni, ale to je bohuzel jen sen.

Navic soucasti emtexu jsou i tiskove drivery, ktere asi konkurenci
nemaji dodnes (nedavno na ne s nostalgii vzpominal tusim p. Stedry).
Pokud je nekdo z vas nezazil, doporucuji se podivat do nejake
dokumentace,
co vsechno umi. Pokud je potreba postscript, pouzije se
gsview+ghostscript,
ktere pro OS/2 rovnez je vcetne psutils.

V kombinaci s editorem epm (Enhanced Presentation Manager Editor)
bych nemenil, investoval jsem do toho prilis mnoho casu a spoustu
veci umim "poslepu". V kombinaci s prostredim p. Mikulika pmCSTeX
pro epm je to skvely nastroj. Umoznuje mit otevreno vice oken (tzv.
okruh)
a kopirovat z jednoho do druheho mnohem snadneji nez pres schranku
(to lze samozrejme take standardnim ctrl+insert a shift+insert, i z
jinych
programu), ma troje bloky, vyhledavani a nahradu pres regularni vyrazy
(grep a egrep), automaticke uzavirani souboru v okruhu pred prekladem,
moznost predavani informaci dalsim programum pomoci udaju v prvnim radku
(format texu, parametry pro prohlizecku, dvips, index, nazev hlavniho
souboru,
ktery se ma prekladat, je-li dany soubor jen inputovan, ...).
Prekladacem
nemusi byt tex, ale i metafont nebo metapost, takze je idealni pro praci
i s temito programy. Barevne zvyrazneni (editovatelne) je mozne podle
pripon, takze lze snadno odlisit .tex, .mf, .mp (ale take .c, .html
atd.).
Dale radu zabudovanych menu se standardnimi okolimi latexu, typy pisma a
pod.
Automaticke otevreni souboru, na kterem je kurzor, pomoci Alt+2 (nebo
preskoceni do nej, pokud uz je otevren). Moznost snadneho ulozeni a
otevreni
celeho okruhu (pod jmenem nebo na ikonu) - po otevreni je vse tak, jak
bylo pri uzavreni, vcetne poloh kurzoru v jednotlivych souborech.
Moznost docasnych nebo permanentnich zalozek, historii editovani s
moznosti
navratu, spousteni dalsich programu bez uzavirani editoru (bibtex,
prohlizecka, prohlizecka pred tiskem, kontrola preklepu atd.), preklad
jednoho odstavce a mnoho dalsich peknych veci.

Nepochybuji, ze rada editoru umi nektere tyto veci, neco ne a neco zase
navic. Rici o necem, ze je nejlepsi a jediny spravny, je asi velmi
zjednodusujici.

Navic krome emtexu jsou k dispozici i OS/2 binarky web2c ver. 7.3,
takze je k dispozici i nejnovejsi etex, pdftex, pdfetex, omega atd.
Takze
i pro OS/2 existuje velmi komfortni instalace texu a veci kolem.

Zdravi
       Jaromir Kuben

P.S. Mimochodem DOSovsky Mattesuv dviscr do urcite verze tu aktualizaci
     pri zmene dvi souboru umel, pak to Mattes z nejakeho duvodu zrusil.