Elipsa?

Libor Dvorak dvorak at ugn.cas.cz
Thu Jan 25 17:06:54 CET 2001

> A videl jste posledni verzi, kterou behem lonskeho roku
> dokoncil Luecking? Domnivam se, ze mluvite o verzich z let
> 93-95 (tam byl vystupem jen metafont). Soucasna verze je
> vyrazne obohacena (metapostovy vystup, barvy, barevne modely,
> prefixova makra, data z externich souboru, labely pomoci
> metapostu a mnoho dalsiho). Bylo odstraneno mnoho chyb.
> Posledni upgrade je z puli prosince 2000. To, co je popisovano
> napr. v The Graphics LaTeX Companion, je mnohem starsi verze.

Balik mfpic jsem zkousel pouzit v roce 1997. Pokud pominu
vse ostatni (omezene moznosti, chyby atd.), dospel jsem
pozdeji po zkusenostech s MP k zaveru (jak vidim, tak
spravnemu), ze autori bud ponechaji mfpic svemu osudu,
nebo se to casem zacne velmi vzdalene podobat MetaPostu.

Tehdy jsem mel s mfpic opravdu velmi smutnou zkusenost.
Zkratka ztraceny cas.

> Souhlasim, ze prime pouziti metapostu ma vetsi moznosti.
> Na druhe strane zacatecnik v metapostu asi nema sanci
> vytvorit to, co tento balik nabizi. A hlubsim zajemcum
> o metapost doporucuji studium zdrojoveho kodu - lze se
> tam naucit spoustu peknych a netrivialnich obratu a triku.
> Chce to ovsem hlubsi znalosti texu a metafontu/metapostu,
> ale stoji to za to.

Osobne bych tipoval, ze Vy sam jste sel cestou pres
MetaPost a az pak jste hledal inspiraci nekde jinde ;-).

> Navic aspon castecna znalost "vnitrnosti" mfpic umoznuje
> zkombinovat moznosti tohoto baliku s primou praci v metapostu
> pomoci prikazu, ktery do automaticky generovaneho kodu vklada
> Vase metapostove prikazy (stavajici verze umoznuje hotove
> objekty ulozit do promennych a dale s nimi neco delat).
> Lze tak vyuzit ne zcela trivialni makra, ktera mfpic obsahuje
> a ktera si vyrobit samostane je minimalne dost pracne, casto
> ale ani ne jednoduche.

Svatecni uzivatel asi nepujde do vnitrnosti mfpic a k dopsani
kodu stejne musi MP dost dobre umet. Automaticky generovane
kody nemam rad, presneji povazuji to za neco, co je dobre jenom
'na litacku'.

> Cilem tohoto baliku je poskytnout uzivatelsky prijatelne rozhrani
> zajemcum, kteri se nechteji ucit metafont/metapost, ale potrebuji
> vytvorit rychle a kvalitne urcite typy obrazku (urcite to neni
> urceno na trojrozmerne stinovane objekty). Pokud venujete nejakou
> chvili dokumentaci a ukazkam, zjistite ze moznosti baliku jsou
> prekvapive rozsahle.

Na rychle kresleni bych mozna radeji doporucil xfig
(v podstate se jedna o vektorovy editor).

Kdyz uz vznikla takovato diskuse o MP a mfpic, udelal
bych jeste jednu poznamku. Podle meho soudu je hlavni
uzivatelskou nevyhodou MP to, ze je pro nej malo
specializovanych baliku maker a vytvorit vlastni kvalitni
makra je dosti netrivialni. Skoda, ze autori mfpic
se nevenuji radeji psani maker primo pro MP.

                                                 Libor Dvorak