Elipsa?

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Thu Jan 25 16:02:15 CET 2001

Libor Dvorak píše:

> Pokud jde pouze o nakresleni par jednoduchych elips,
> lze souhlasit. Moznosti mfpic jsou nicmene znacne
> omezene, velmi brzy jsem pri pouziti tohoto baliku
> narazil a od te doby jsem proti nemu zaujaty ;-).
> Jestli budete obcas neco kreslit, doporucuji naucit
> se MetaPost a psat primo v nem.
>
>                                          Libor Dvorak

A videl jste posledni verzi, kterou behem lonskeho roku
dokoncil Luecking? Domnivam se, ze mluvite o verzich z let
93-95 (tam byl vystupem jen metafont). Soucasna verze je
vyrazne obohacena (metapostovy vystup, barvy, barevne modely,
prefixova makra, data z externich souboru, labely pomoci
metapostu a mnoho dalsiho). Bylo odstraneno mnoho chyb.
Posledni upgrade je z puli prosince 2000. To, co je popisovano
napr. v The Graphics LaTeX Companion, je mnohem starsi verze.

Souhlasim, ze prime pouziti metapostu ma vetsi moznosti.
Na druhe strane zacatecnik v metapostu asi nema sanci
vytvorit to, co tento balik nabizi. A hlubsim zajemcum
o metapost doporucuji studium zdrojoveho kodu - lze se
tam naucit spoustu peknych a netrivialnich obratu a triku.
Chce to ovsem hlubsi znalosti texu a metafontu/metapostu,
ale stoji to za to.

Navic aspon castecna znalost "vnitrnosti" mfpic umoznuje
zkombinovat moznosti tohoto baliku s primou praci v metapostu
pomoci prikazu, ktery do automaticky generovaneho kodu vklada
Vase metapostove prikazy (stavajici verze umoznuje hotove
objekty ulozit do promennych a dale s nimi neco delat).
Lze tak vyuzit ne zcela trivialni makra, ktera mfpic obsahuje
a ktera si vyrobit samostane je minimalne dost pracne, casto
ale ani ne jednoduche.

Cilem tohoto baliku je poskytnout uzivatelsky prijatelne rozhrani
zajemcum, kteri se nechteji ucit metafont/metapost, ale potrebuji
vytvorit rychle a kvalitne urcite typy obrazku (urcite to neni
urceno na trojrozmerne stinovane objekty). Pokud venujete nejakou
chvili dokumentaci a ukazkam, zjistite ze moznosti baliku jsou
prekvapive rozsahle.

Zdravi
         Jaromir Kuben