pisma, cislovani, podrobnejsi dokumentace atd.

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Dec 7 14:58:46 CET 2001

On Fri, 7 Dec 2001, Miroslav Fikar wrote:

> Na zaver by som Vam ale chcel dat nasledovnu radu, ktora je v priamom
> opaku k Vasim otazkam 1,2,5. Na rozdiel od komercnych editorov typu
> Word a pod, ked si musite nastavit vsetko sam, je v LaTeXe vsetko
> (alebo aspon vacsina) urobene tak, aby to bolo spravne z
> typografickeho hladiska. Vase otazky svedcia o tom, ze to chcete
> urobit "lepsie" ako je standard, pred cim by som Vas chcel vo vacsine
> pripadov vystrihat.

Ozvu se drive nez Petr Olsak. Ty standardni LaTeXovske styly zrovna moc
typograficky dobre nejsou. Typickym prikladem spatne typografie jsou prave
nadpisy, kde se presprilis hyri velikostmi. Kdybych svemu zakaznikovi
vysazel knihu standardnim \documentclass{book}, tak by mi ji pravem
omlatil o hlavu. Ty styly jsou takove, jak je kdysi vymyslel Leslie
Lamport a navzdy takove zustanou kvuli kompatibilite. Trochu lepsi jsou
styly z dilny NTG, ale zas tak dukladne jsem je nestudoval. Pokud jde o
bezpatkove pismo, v nekterych pripadech je to lepsi, ale vetsinou je
patkove pismo citelnejsi.

> Takze, ked chcete zmenit pismo, mali by ste si uvedomit, ze napriklad
> matematika bude stale rovnako (nezmenena) a ze to nevyzera pekne, ked
> su dve rozne rodiny pisma volne zmiesane. Nadpis vacsi ako je bude
> mozno prilis velky a opat bude vyzerat vysledna stranka horsie.

Pri zmene pisma v textu je nutno zmenit i pismo matematicke. Bohuzel
matematickych pisem neni mnoho, takze je nutno hledat pismo vzhledove
kompatibilni. Kdysi o tom vysel dost rozsahly clanek v TUGboatu.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://icebearsoft.euweb.cz