pisma, cislovani, podrobnejsi dokumentace atd.

Miroslav Fikar fikar at cvt.stuba.sk
Fri Dec 7 14:47:35 CET 2001

David Trcka <trcka at poda.cz> writes:

> Zdravim,
>
> zacinam s LaTeXem a narazil jsem (zacatecnicky) na par zahad. Predem
> podotykam, ze jsem prochazel ruzna pdf a ps ohledne temat "zaciname s
> TeXem", ale odpovedi na me otazky jsem tam nenasel. Takze:
>
> 1. jakym zpusobem docilim toho, abych zmenil v celem dokumentu typ pisma
> na bezpatkovy? Pouzivam documentstyle{article}, ktery mi vyhovuje co se
> tyce formatovani, ale chtel bych to mit bezpatkovym pismem. A pripada mi
>   kacirske davat tam 1000x \textsf.

Napriklad:
\documentclass{article}
\usepackage{pslatex}
\renewcommand{\rmdefault}{phv}
\begin{document}
text
\end{document}

> 2. jak ovlivnim velikost nadpisu v prikazu \maketitle?

Najdete si jeho definiciu v prislusnom cls subore (napr. article.cls),
skopirujete si ju do noveho suboty, najlepsie s priponou sty
(moj.sty), zmenite v nom, co potrebujete a zaradite do Vasho dokumentu
prikazom \usepackage{moj}.

Jednoduchsie: \title{\bfseries\Huge Nadpis}

> 3. v dokumentu mam \pagestyle{empty} a presto mi \maketitle ocisluje
> stranu. To je chyba nebo vlastnost? Jak se toho zbavim?

Ak pouzivate \documentclass{article}, vlozte HNED za \maketitle prikaz
\thispagestyle{empty}. V ostatnych styloch je to naschval tak. Ak by
ste sa toho chceli zbavit, aplikujte odpoved (2)

> 4. existuje nekde v elektronicke podobe dokumentace podrobnejsi nez
> "TeXbook naruby" nebo "Ne prilis strucny uvod do systemu LaTeX 2e",
> ale zas ne takoveho stylu jako referencni prirucka?

Nie moc. Doporucim Vam ale precitat si podrobne faq nemecky a
anglicky. Su velmi podrobne a najdete tam odpovede na vacsinu Vasich
otazok (aj tychto, co sa pytate)
www.dante.de
anglicky z hlavy neviem, ale vacsina informacii sa nan odvolava

> 5. jak udelam napis jeste vetsim pismem nez \HUGE?

Mozete pouzit balik exscale z CTAN, ktory podporuje vacsie typy pisma.

> Dekuji
>

> David Trcka

Na zaver by som Vam ale chcel dat nasledovnu radu, ktora je v priamom
opaku k Vasim otazkam 1,2,5. Na rozdiel od komercnych editorov typu
Word a pod, ked si musite nastavit vsetko sam, je v LaTeXe vsetko
(alebo aspon vacsina) urobene tak, aby to bolo spravne z
typografickeho hladiska. Vase otazky svedcia o tom, ze to chcete
urobit "lepsie" ako je standard, pred cim by som Vas chcel vo vacsine
pripadov vystrihat.

Takze, ked chcete zmenit pismo, mali by ste si uvedomit, ze napriklad
matematika bude stale rovnako (nezmenena) a ze to nevyzera pekne, ked
su dve rozne rodiny pisma volne zmiesane. Nadpis vacsi ako je bude
mozno prilis velky a opat bude vyzerat vysledna stranka horsie.

A moje pravidlo ?:
Asi to je dobre tak, ako to urobil LaTeX standardne. Nebudem to menit.

Ale: toto pravidlo ma ako kazde, velke mnozstvo vynimiek

M. Fikar

--
mailto:fikar at cvt.stuba.sk   http://www.ka.chtf.stuba.sk/fikar/fikar.htm