tetex 1.0.7 a cestina

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Apr 26 09:53:59 CEST 2001

On Thu, 26 Apr 2001, Mmla Kuchta wrote:

> Zdravim,

Take zdravim.

> Jelikoz se mi nechtelo instalovat cslatex (povazoval jsem to za prilis
> lokalni reseni -- chtel jsem se vyhnout neprenositelnosti),

TeX je na rozdil od jineho software velmi konzervativni system. Za velmi
dulezite se povazuje zpetna kompatibilita s praxi, ktera tu jiz mnoho let
existuje. Touto praxi je v Cesku s Slovensku v pripade LaTeXu
tzv. CSLaTeX.

Pokud budete ignorovat Vami zminovane "lokalni reseni", izolujete se od
uzivatelu v Cesku a Slovensku, kteri toto reseni pouzivaji z duvodu zpetne
kompatibility. Je-li Vam milejsi posilat ceske dokumenty do sveta a
vymenovat si je se svetem misto s ceskymi uzivateli, pouzijte babel.
Je to ciste vec Vasi volby.

> tak jsem
> tohle resil pomoci babelu, ale ten je nekompatibilni s czech.sty,
> takze se musi prekodovavat pomoci inputenc a fontenc. To funguje

Teto formulaci nerozumim. Jak je babel nekompatibilni s jakym czech.sty a
co jste vlastne musel prekodovavat?

> celkem spolehlive (pravda, od te doby jsem toho prilis nenapsal).
> Takze se zeptam: "Je stale nutne, z nejakych, me neznamych duvodu,
> pouzivat cslatex, nebo by bylo mozne se soustredit na "lepsi"
> (univerzalni, TeXem podporovanou) podporu v podobe babelu?".

Nevim presne, co znamena "TeXem podporovanou", ale asi mate na mysli
"LaTeX teamem podporovanou".

Ty duvody, na ktere se ptate, jsou znamy. Pred asi dvema lety jsem se
pokusil LaTeX teamu vysvetlit, ze bych potreboval v LaTeXu jeden tzv.
"hook" pri prepinani kodovani, a dale by mohly byt veskere rysy cslatexu
zarazeny do originalniho LaTeXu standarnim zpusobem, jak to originalni
LaTeX predpoklada. Vysledkem by byl zanik CSLaTeXu, nebot by standardni
LaTeX s babelem podporoval vsechny vlastnosti, na ktere jsou uzivatele
CSLaTeXu zvykli, tj. zasada cislo jedna: byla by dodrzena zpetna
kompatibilita.

Muj pozadavek nebyl cleny LaTeX teamu vyslysen a odmitli tam ten "hook"
dat. Nejakou dobu jsem s nima jeste diskutoval a pak jsem si rekl, ze to
dale nema smysl, ze jeden Olsak v nejake Ceske republice nic nezmuze proti
koncepcim prosazovanym jako celosvetove a nechal jsem ty kluky z LaTeX
teamu byti. Od te doby jsem pro tu vec nic neudelal a pouze znovu a znovu
v duchu narikam, kdyz ctu kazdou chvili story o tom, jak se dalsi
uzivatele LaTeXu potykaji s existenci dvou variant tohoto TeXoveho makra.

Koho zajima technicke podrobnosti, jedna se o to, ze CSLaTeX redefinovanim
vnitrniho LaTeXoveho makra zaradil do procesu prepinani kodovani fontu
"hook", ktery dokaze v dobe prepnuti kodovani prepnout i vzory deleni
slov. Je to naprosto prirozeny pozadavek, ktery do CSLaTeXu poprve zaradil
pan Zlatuska (momentalne rektor muni.cz) nekdy v roce 1992. Od te doby
tuto vlastost v CSLaTeXu mame a nekteri ji i pouzivaji.

Diskuse, kterou jsem pred dvema lety s LaTeX teamem vedl, je archivovana
napriklad na:

http://www.Uni-Mainz.DE/cgi-bin/ltxbugs2html?pr=latex/3101&category=LaTeX&responsible=anyone&state=anything&keyword=cslatex&

> S pozdravem
>
> Mila Kuchta