SGML a cesky export do TEXu

Filip Hroch hroch at monoceros.physics.muni.cz
Fri Oct 6 18:26:18 CEST 2000

Dobry den,

predhazuji dokument na kterem jsem zkrachoval:

<!DOCTYPE chapter PUBLIC "-//OASIS//DTD DocBook V3.1//EN" >

<chapter>

<title>Astronomické praktikum</title>

<section>
 <title>Refrakce v zemské atmosféře.</title>

<para>
  V zemské atmosféře se procházející světlo nebeských objektů
  lomí a zeslabuje. Pro tuto chvíli si budeme všímat pouze lomu.
  Říká se, že Slunce v okamžiku kdy zapadá, je ve skutečnosti již
  1.5 stupně pod obzorem. Je to vůbec možné? Pokusíme se dané tvrzení
  ověřit nebo vyvrátit.
</para>

<para>
   Vliv refrakce (lomu) světla v atmosféře nejlépe prozkoumáme
   pozorováním objektu jehož světlo prochází přes různé vrstvy
   atmosféry. To lze nejjednodušeji provést přesným měřením
   zdánlivých poloh objektu při jeho východu nebo západu
</para>

<formalpara>
   <title>Očekávané řešení</title>
   <para>
   <itemizedlist>
   <listitem><para>teodolitem změřit a vynést obzorníkové souřadnice při východu
       nebo západu libovolného tělesa</para></listitem>
   <listitem><para>spočíst odpovídající očekávané obzorníkové souřadnice ze znal
osti
       času, rovníkových souřadnic objektu a zeměpisné polohy pozorovatele</para
></listitem>
   <listitem><para>určit a vynést jejich rozdíly v závislosti na zenitové
       distanci objektu, da se něco říct o zákonu, kterým se refrakce
       řídí?</para></listitem>
titem>
   </itemizedlist>
</para>
</formalpara>

</section>
</chapter>

kdyz si jej ulozite jako astroex.sgm a date:

jade -t rtf -d `locate print/docbook.dsl` astroex.sgm

vyrobite soubor astroex.rtf. Prikaz

jade -t html -d `locate html/docbook.dsl` astroex.sgm

vyrobi c1.html (bacha na print nebo html u adresare!).
Krome toho jeste taky nejake opicarny jako css atd, ale
o ty se zas tak moc nezajimam, prohlizim si to lynxem.
 Pritom musite mit naistalovane DocBook Stylesheety.
Na Debianu docbook-stylesheet balik...

Tohle funguje jak ma, ale problem nastava, kdyz
se exportuje do texu, takze po

jade -t tex -d 'locate print/docbook.dsl` astroex.sgm

vznikne astroex.tex ktery normalni tex nevezme,
ale jadetex jo

jadetex astroex.tex

a vyrobi astroex.dvi, cili .ps se z toho
udela snadno. Problem je jen, ze fonty nejsou ceske.
Zvjevne ani v texu ani v html neni zadna informace o
tom, ze se maji pouzit jine nez defaultni fonty.
Pravdepodobne treba pod Win ten html fungovat taky
spravne nebude, jelikoz chybi magicke kodovani, nebo
jak se tam pise, jenze to me nepali. V rtf se nevyznam,
snad je to OK.

Pokousel jsem se podle prirucky k docbooku:

http://docbook.org

nahodit cestinu. Je tam na prikladu nemciny
vylozeno, jak by se to melo udelat, jenze
pokusy, ktere jsem cinil v tomhle ohledu byly
veskrze neuspesne.

Jinak doporucuju pgsml mod pro emacs, vazne
to dost pomuze...

FH