Uz zase obrazky

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Fri May 12 10:42:28 CEST 2000

Maca Petr wrote:

>  Dobry den
>
>   Jsem cistokrevny zacatecnik. Umim si udelat v LaTeXu svuj dokument,
> dat tam nejake rovnice, ale potrebuji tam ted dat obrazek. Nekde jsem
> cetl o nejakem bm2fmt nebo tak nejak, ale nevim o tom vubec nic.
> Potrebuji vlozit obrazky bmp o 256 stupnich sedi. Nasel jsem nekde ze to
> jde prevest do PCX o 16 stupnich sedi (budiz ozelim tech par barev) a
> pak se do dokumentu vlozi \special{em: graph obr.pcx}  To mi funguje,
> ale obrazek neni videt pri View v Latexu, jen ve vyslednem postscriptu a
> taky je obrazek hrozne malilinkaty a nevim jak ho zvetsit.
> [...]

Pro uzivatele TeXu byva typicke, ze na rozdil od uzivatelu ruznych
-office maji prehled o tom, co delaji a co dela s jejich pozadavky
pocitac.
Je dobre si opatrit nejakou alespon zakladni ucebnici (La)TeXu. Zde jen
strucne:

Obrazek ve formatu .BMP je urcen predevsim pro zobrazeni
na obrazovce monitoru. Ta ma celkem male rozliseni (pocet
pixelu na palec), zato vsak umi v kazdem z nich zobrazit
velke mnozstvi barevnych odstinu.
   Naproti tomu bezne tiskarny (krome termosublimacnich)
maji mnohem vetsi rozliseni, ale zadne polotony (bod je bud
vytisten, nebo neni).
   Kdyz vezmete beznou bitmapu a proste ji nechate v danem
rozliseni vytisknout, bude vysledkem vasi snahy obrazek
velice mrnavy a bez jakychkoliv polotonu. Presne to se stalo vam.
Pro tisk je nutno bitmapu upravit, tedy prerastrovat tak, ze
kazdy pixel je nahrazen vetsim mnozstvim pixelu, reprezentujicich
nejakym rastrem zadany poloton.

Ted k TeXu:
Zpracovani dokumentu probiha v nekolika fazich:
1) Sazba TeXem. TeX cte Vas zdrojovy soubor a
vytvari sazbu, ta je ukladana do souboru .dvi, coz
je popis vysazenych stranek. Tato cast je v podstate
systemove nezavisla.
2) Zobrazeni, tisk nebo prevod .dvi souboru.
O to se staraji tzv. DVI-drivery a ty uz jsou
systemove specificke. Vystup se primo
zobrazuje na obrazovce, posila na tiskarnu nebo
uklada do jineho formatu popisu stranek, nejcasteji
do PostScriptu (driver dvips).
3) pripadne zobrazeni ci tisk PS souboru - Ghostscript
nebo RIP v postscriptove tiskarne.

Jak se vkladaji obrazky: v etape 1 se pouze
vynecha v textu patricny prostor a vlozi se
poznamka definujici, jaky obrazek ma byt nacten a zobrazen.
(to neplati pro bm2font, ale tim se nechci zabyvat).
Zalezi na pouzitych DVI-driverech, jak si s touto
poznamkou dovedou poradit. A to uz zavisi na
pouzite platforme - je proto vhodne ji pri dotazu
specifikovat.
Ve Vasem pripade: \special{em:graph...} umi zpracovat
jen drivery emTeXu (ten je doma na OS/2 a pouziva
se i v DOSu) a take dvips, jine drivery (Win, Linux, ...) ho vsak
ignoruji. To je duvod, proc takto vlozeny
obrazek nevidite na obrazovce (vas driver
to neumi) ale po pouziti dvips ho tam mate.
Pri tomto postupu ale musite mit obrazek
pripraven pro danou tiskarnu (viz uvodni
odstavce) predem, uz se dal nijak neupravuje.
To muze byt vyhodne, pokud chcete mit plnou
kontrolu nad jeho upravou, tedy prerastrovanim
do zadaneho rozmeru a nahrazenim polotonu
rastrem.

Pokud se chcete vyhnout temto problemum a mate
moznost pouzivat vystup pres postscript, je
nejvyhodnejsi nasledujici postup:

- .bmp prevedte nejakym grafickym programem
na .eps
- zkontrolujte %%BoundingBox vznikleho obrazku
(jde to pri zobrazeni GhostScriptem). Podle tohoto
rozmeru se urcuje vynechany prostor v textu.
- vlozte obrazek do TeXoveho zdroje treba pomoci
epsf.sty - ten by mel byt v kazde distribuci dvips.
Navod na jeho pouziti je primo v nem. Pro vkladani
.eps obrazku jsou i jina sofistikovanejsi makra.

Pri tomto postupu muzete pozadovany rozmer zadat
pri vkladani do TeXu, o prerastrovani obrazku
pro dane vystupni zarizeni se v treti etape
zpracovani postara GhostScript nebo RIP tiskarny.

Co se tyce instalace a pouzivani dalsich maker:
umisteni souboru je take do jiste miry systemove specificka
zalezitost. Vetsinou se vsak da vyjit z toho, kde
jsou ve vasi instalaci souboru s danou koncovkou soustredeny.
Navod na pouziti maker je bud prilozen v nejakem
zobrazitelnem nebo tisknutelnem souboru, nebo je formou
uvodnich poznamek obsazen primo v souboru daneho makra.

                            Neztracejte odvahu, a vse se vam podari.

                                               Lubos Kloc