nemam rad Spanely

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon Feb 14 12:10:18 CET 2000

On Sun, 13 Feb 2000, Matej Cepl wrote:

> Doslo tady k urdictemu nedorozumeni. O co jsem chtel poprosit by
> bylo nejake quick-and-dirty reseni, ktere by mi vypnulo (natvrdo)
> existenci obracenych vykricniku a otazniku v LaTeXu. Na to jsem
> odpvoed nedostal (pokud jsem ji propasl ve spatne fungujicim
> dejanews, prosim o Cc: na soukromou adresu, dekuji).

Chcete-li quick-and-dirty reseni, tak tady je:

\let\rightczechquotes=\crqq
\def\leftap{\futurelet\nextchar\doleftap}
\def\doleftap{\ifx\nextchar\leftap
                  \rightczechquotes\expandafter\ignoretoken
              \else \char`` \fi}
\def\ignoretoken#1{}
\catcode``=13 \let`=\leftap

,,tady jsou uvozovky?``

ovsem toto reseni je _velice_ "dirty", takze je nedoporucuji pro obecne
uziti. Navic se zde \rightczechquotes nastavuje na \crqq, coz funguje jen
pri pouziti CSTeXu a CSfontu. V jine situaci by asi bylo potreba
nastavit \def\rightczechquotes{\kern0pt``} jako velmi provizorni reseni.

Diskuse, ktera na toto tema probehla, mela naznacit, ze pouzivat v textu
dvojici `` jako prave ceske uvozovky prinasi spoustu komplikaci, a proto
se _nedoporucuje_. Za podstatne povazuji fakt, ze `` vede na leve
anglicke uvozovky ktere se malinko lisi od pravych ceskych. Radil bych
pozadat tvurce LyXu a KLyXu, aby implementoval prave ceske uvozovky jinak.

Petr Olsak