sazba hebrejskeho textu

Han The Thanh thanh at informatics.muni.cz
Mon Aug 7 12:53:36 CEST 2000

> [...]
> to jde: aleph, resh, heit, ajin, a možná další.  Také se rozřuje koncové
> mem, které je na konci dost často, proto je to u něj také nevíce vidět.
>
> Tento způsob je použir např  v Pražská pesachová haga, Sefer jecira (nevím
> přesně název). První vydalo Sefer, druhou nevím. Na druhou stranu
> takové standardy jako Biblia Hebraica Stuttgartensia nebo hebrejské
> Písmo od Society for Distributing Hebrew Scritptures, bežné učebnice
> hebrejštiny (i ty vydané přímo v Izraeli) toto rozšiřování nepoužívají
> a zarovnání písma na obou okrajích (do bloku) řeší stejně jako my rozšířením

to co jste napsal, me moc zajima. Je to presne to co se snazim udelat ted.
Nevedel jsem ze se rozsiruji i pismena, ktera nejsou na konci slova.
Rozsirovani jen u pismen na konci slova je ponekud slozitejsi.

Hlavni problem se zda byt vsak s fontem; nevite o nejakem fontu, ktere
obsahuje takove rozsirene varianty? Nebo myslite si, ze by slo vzit nejaky
existujici font a pridat takove rozsirene varianty? O neco podobneho jsem
pokousel, ale s zapadnim fontem: skenoval jsem rozsirene varianty `e', `r',
`t' a pridal jsem je do existujiciho fontu pomoci fontoveho editoru.

> Bohužel jsem na venkově bez skeneru, tak Vám nemohu poslat ukázku.
> Kdyby jste o ni stál později, rád Vám ukázku seženu. Ale určitě ty knihy
> najdete v univerzitní knihovně.
>
> Velmi Vám držím palce,  ale upřímě řečeno jsem velmi skeptický, že se vám
> podaří  tento způsob sazby na úrovni TeXu implementovat.  Možná by
> to šlo různým čarováním přes PostScript, ale nevim, nevim...

myslim si ze jedina otazka je s fontem. Implementoval jsem v pdftexu
mechanismus, ktery umoznuje mit pro kazdy znak krome sirky i roztazitelnost
(stretchability/shrinkability) podobne jako u glue. Algoritmus lamani
paragraphu pak bere v uvahu i to, ze napr. lze zvetsit ci zmensit sirku
znaku o 2%, aby zvolil lamani. ktere ma mensi `total demerits'. Takove
manipulace dava lepsi "interword spacing", ale na ukor deformace pisma. Z
experimentu jsem vyvodil nektera pravidla pro takove deformace, napr.
+/- 2% expanze je hranice, kde deformace jeste neni videt. Ted bych chtel
ale zkusit jinou cestou, kde takove `deformace' jsou dovoleny.

S pozdravem,
Thanh

PS: Zajemci mohou nalezt dalsi informace o tomto tematu na
ftp://ftp.cstug.cz/pub/tex/local/cstug/thanh/hz