sazba hebrejskeho textu

Petr Bazant pb at ckk.cz
Sun Aug 6 15:42:24 CEST 2000

Han The Thanh wrote:

> Dobry den,
>
> chtel bych se zeptat, jestli by byl nekdo se zkusenosti se sazbou
> hebrejskeho textu a byl by ochoten mi pomoct s pripravou nekterych ukazek.
> Jde mi o ukazky sazby, kde posledni pismena ve slovech muze byt sazen
> sirsi variantou, aby mezislovni mezery nemusely byt prilis velke.
>
> S pozdravem,
> Thanh

Zkušenosti asi mám, ale to co požadujete je opravdu specialita,
pokud vím rozšiřují se nejen poslední písmena, ale ty písmena, kde
to jde: aleph, resh, heit, ajin, a možná další.  Také se rozřuje koncové
mem, které je na konci dost často, proto je to u něj také nevíce vidět.

Tento způsob je použir např  v Pražská pesachová haga, Sefer jecira (nevím
přesně název). První vydalo Sefer, druhou nevím. Na druhou stranu
takové standardy jako Biblia Hebraica Stuttgartensia nebo hebrejské
Písmo od Society for Distributing Hebrew Scritptures, bežné učebnice
hebrejštiny (i ty vydané přímo v Izraeli) toto rozšiřování nepoužívají
a zarovnání písma na obou okrajích (do bloku) řeší stejně jako my rozšířením
mezislovních mezer.

Bohužel jsem na venkově bez skeneru, tak Vám nemohu poslat ukázku.
Kdyby jste o ni stál později, rád Vám ukázku seženu. Ale určitě ty knihy
najdete v univerzitní knihovně.

Velmi Vám držím palce,  ale upřímě řečeno jsem velmi skeptický, že se vám
podaří  tento způsob sazby na úrovni TeXu implementovat.  Možná by
to šlo různým čarováním přes PostScript, ale nevim, nevim...

Hodně úspěchů.

--pb--