Pomlcky

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Mon Sep 6 16:18:44 CEST 1999

On Mon, 6 Sep 1999, Bohumil Chalupa wrote:

> Jak si potom vysvetlit nezanedbatelne mnozstvi knih sazenych nejen mezi
> valkami, ale i po 2. sv. valce (sv. neni svata :-), ktere, ac sazene
> a tistene u nas, maji pomlcky ctvercikove?  Na mne to pusobi dojmem, ze
> prislusna oborova norma bud jeste neexistovala, nebo nebyla dodrzovana;
> mozna ze stare tradice rikaly neco jineho nez tato norma.   Nevim,
> tak moc tomu zase nerozumim a mozna, ze jeste starsi knizky, ktere
> vytvarely tu tradici, mely zase pomlcky kratsi; ja jsem byl ,,zasazen``
> temi delsimi a libily se mi.

Ano, tehdy ta norma neexistovala a tu starou neznam, ani jsem nevidel
stare typograficke ucebnice. Musime si ovsem uvedomit, ze i pismo se
neustale vyviji, zejmena v tomto stoleti, kdy se z tiskarstvi stava
prumysl. Zmenily se stavebni slohy, zmenili se malirske styly, zmenily se
tiskove techniky, a to vse ma i vliv na to, co se povazuje za typograficky
krasne. Z delky pomlcek bych nedelal zbytecne vedu. Hlavni zasadou je, ze
text by mel byt snadno citelny (pokud ovsem nejde pouze o ilustraci nebo
zert a necitelnost neni zamerna).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/