Pomlcky

Bohumil Chalupa bochal at apollo.karlov.mff.cuni.cz
Mon Sep 6 15:53:19 CEST 1999

On Mon, 6 Sep 1999, Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wrote:

> Z prislusne oborove normy a z typografickych ucebnic, ktere jsem videl,
> plyne, ze v cestine a slovenstine se pouziva pomlcka na pulctvercik, tedy
> --. K typografickym pravidlum se ma sice pristupovat s uctou, protoze se
> vyvijeji od roku 1450 a jiz tehdy vychazely ze starych tradic, ale nelze
> je brat jako nemenny zakon.

Jak si potom vysvetlit nezanedbatelne mnozstvi knih sazenych nejen mezi
valkami, ale i po 2. sv. valce (sv. neni svata :-), ktere, ac sazene
a tistene u nas, maji pomlcky ctvercikove?  Na mne to pusobi dojmem, ze
prislusna oborova norma bud jeste neexistovala, nebo nebyla dodrzovana;
mozna ze stare tradice rikaly neco jineho nez tato norma.   Nevim,
tak moc tomu zase nerozumim a mozna, ze jeste starsi knizky, ktere
vytvarely tu tradici, mely zase pomlcky kratsi; ja jsem byl ,,zasazen``
temi delsimi a libily se mi.

Pravdu ma asi Zdenek Wagner v tom, ze zalezi i na pismu.

Vsem pekny den preje
                      BoChal.