Pomlcky

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Mon Sep 6 15:32:20 CEST 1999

On Mon, 6 Sep 1999, Hanus Adler wrote:

> Dobrý den,
>
> v dokumentu prvni.pdf se pí¹e, ¾e dlouhá pomlèka se pou¾ívá jen v
> anglických dokumentech. Mám pocit, ¾e jsem ji ale mnohokrát vidìl ve
> star¹ích kní¾kách v èe¹tinì (a sám ji také pou¾ívám), pøièem¾ jediný
> rozdíl mezi èeským a anglickým pou¾itím je, ¾e v èe¹tinì jsou kolem ní
> mezery.
>
> Existuje mezi úèastníky této konference shoda v tom, zda se má psát v
> èeských dokumentech krátká (--) nebo dlouhá (---) pomlèka?

Z prislusne oborove normy a z typografickych ucebnic, ktere jsem videl,
plyne, ze v cestine a slovenstine se pouziva pomlcka na pulctvercik, tedy
--. K typografickym pravidlum se ma sice pristupovat s uctou, protoze se
vyvijeji od roku 1450 a jiz tehdy vychazely ze starych tradic, ale nelze
je brat jako nemenny zakon. Napriklad pismo Computer Modern je zvlaste
siroke, takze pomlcka na pulctvercik muze opticky vypadat kratka, zatimco
pomlcka na ctvercik (---) vypada prirozene. V pismu Times-Roman je pomlcka
na ctvercik neumerne dlouha. V anglickych textech se sice pomlcka
neoddeluje mezerami (tak to pravi typograficka pravidla), ale v nekterych
fontech jsou pismena a pomlcky kresleny tak, ze se sliji dohromady. Pak je
nutno pridat alespon zuzenou mezeru, aby text byl citelny. Neodvazuji se
dat jednoznacnou kategorickou odpoved, ze to je tak a nejinak. Vzdy zalezi
na typu pisma a charakteru dokumentu a pochopitelne i na vkusu sazece a
ctenare.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/