Pomlcky

Bohumil Chalupa bochal at apollo.karlov.mff.cuni.cz
Mon Sep 6 13:07:01 CEST 1999

On Mon, 6 Sep 1999, Stepan Kasal wrote:

> Domnivam se, ze nikoliv, a ze my dva nejsme jedina vyjimka narusujici jednotu.
> Existuje shoda v tom, ze v pripade "strany 27--54" patri kratka pomlcka,
> anglicky en-dash. Sirka tohoto znaku je 0.5em.

> Mate-li jeste ty knihy po ruce, prohlednete si je jeste jednou.  Ja mam dojem,
> ze jsem sice videl tu douhou pomlcku, ale ze nemela delku jako "---" (em-dash),
> tj. 1em, tj. asi jako sirka velkeho M.  A to prave proto, ze cesi pisi pred a
> za pomlckou mezeru.
>
> Ja jsem s pouzitim en-dashe misto pomlcky nikdy spokojen nebyl. V poosledni
> [...]

Tak ja se taky pripojim:

Libi se mi ve starsich ceskych knizkach dlouhe pomlcky, proto je take
pouzivam. S mezerami.  Tuhle jsem se dival do nektere knizky od Ivana
Vyskocila (ty zase tak stare nejsou), mozna to byl Maly Alenas,
a tam byly i kombinace carek a pomlcek --- treba takhle ---, ktere mely
pochopitelne lepsi smysl nez tento muj priklad.

Nekteri lide maji sklon ke kratsim pomlckam. Ale nekteri lide take
nepisi za carkou nebo teckou mezeru s tim, ze tento oddelovac je
sam o sobe dostatecny. Takze si z toho nic nedelam a pisu podle
sveho vkusu, ktery neskrome nepovazuji za spatny. :-))  Tedy aspon
ve srovnani s ,,prumernou populaci``.  I kdyz, pravda, ani nektera
dila profesionalu, mineno lidi, kteri se tim zivi, mne neuvadeji
v nadseni.  Jsou holt profesionalove a profesionalove.

Preference kratkych pomlcek je IMHO zpusobena zvykem z psaciho stroje,
resp. ze cteni textu na stroji psanych.  Pak muze na ctenare pusobit
nezvykle, kdyz text (dopis, skripta) vypada najednou jako sazba
(kniha) spise nez tak, jak byl drive zvykly.

Vsechny zdravi
                BoChal.