texbook

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Wed Nov 17 14:10:56 CET 1999

> Vite co by me zajimalo?
> Proc je cely ten dokonaly, slavny a profesionalni system TeX zadarmo ac to
> pana Knutha muselo stat opravdu moc prace a TeXbook, ktery je tak casto
> oznacovan za nezbytny majetek pro cloveka, ktery chce v o TeXu vedet vic, je
> pro me a urcite nejen pro me naprosto nedostupny z cenovych duvodu? Proc u
> nas jde zverejnit text v elektronicke podobe a zaroven jej vydat tiskem (viz
>  napr. TBN ap.) a jinde to nejde? Pripada mi to strasne divne, kdyz si
> uvedomim, co je zadarmo a jaka "malickost" je oproti tomu za opravdu tezke
> [...]

Dobry den.
Ja myslim, ze to divne neni. Knuth dal TeX volne k dispozici a napsal
"uzivatelsky manual". Ten nejake nakladatelstvi vydalo (Knuth urcite
neco dostal jako autorsky honorar) a kniha se normalne prodava.
S TBN je to naprosto obdobne. Pan Olsak neco dostal jako autorsky honorar
a kniha se normalne prodava.
Potiz je, ze cena knihy na  "zapade" (odhaduji to na 40-50$) je pro nas
hrozne vysoka, ale v podstate je to ekvivalent, na "zapade" je to levna
kniha, jen nase platy neodpovidaji.

A co se tyka elektronicke podoby, myslim, ze nemate tak docela pravdu,
je to trochu jinak.

Knuth dal volne k dispozici dokonce zdrojovy kod TeXbooku, ale vyslovne
s pranim, aby nebyl prekladan, je to pro studijni ucely prave toho kodu.
Zalezi jen na Vas, jak se budete chovat a zda budete jeho prani respektovat.

Pan Olsak nikdy zdrojovy kod neposkytl, jen podstatne ukazky zajimavych
maker. Dal ale volne k dispozici dvi, ps a pdf soubory verze z doby, kdy
se zdalo, ze se knihu nepodari vydat. A souhlasil, abyste si jednu kopii
vytiskl. A u knizniho vydani uz jen pdf verzi.
A jak se rozhodne u dalsiho vydani (snad brzy bude), zalezi jen na nem.

Navic nakladatelstvi Konvoj souhlasilo s existenci pdf verze TBN. Je otazka,
zda americka nakldatelstvi, kde TeXbook vysel, by podobny souhlas dala
(vlastne tehdy ani pdf a ani Internet a dokonce PC neexistovala). A aby byl
TeXbook za 200 Kc, to by ho musel leda Knuth doplacet a to byste snad prece
jen nechtel. Takze si myslim, ze to Vase posouzeni, co je "malickost" je
trochu povrchni.

Mozna, ze budoucnost smeruje k tomu, ze bude cim dal vic knih jen
v elektronicke podobe na CD a nebo nekde ke stazeni, kdyz zaplatite
"jen pakatel" - treba tech 40$. To je myslim bezna cena za shareware.
Anebo si to nacerno od nekoho vypalite (pokud do te doby nebude existovat
nejaka spolehliva ochrana). Ale to uz je jako kdy si prelozite TeXbook
ze zdrojoveho kodu - jde jen o Vase svedomi. :-)

Zdravi
         Jaromir Kuben