diskuse o csplainu a TCX tabulkach

Jaroslav Snajdr snajdr5 at students.zcu.cz
Fri Jun 25 12:36:53 CEST 1999

On Fri, 25 Jun 1999, Petr Olsak wrote:

> Mozna jsem do tohoto listu nenapsal vse zcela jednoznacne, ale myslim si,
> ze "bud bude po mem anebo nebude dohoda" v tuto chvili neplati.

Vety typu "[in other formats] may be used the first %& line notation. But
in csplain NOT and NEVER." a na druhe strane Esserovo "It is possible, but
I am not going to do it" ohledne csplainu jako skriptu na mne tak pusobi.

> Esser neni pro me ve veci rozhodovani o csplainu zadnou autoritou

Ale to by podle meho nazoru rozhodne MEL byt. Esser je autor TeXove
distribuce, kterou pouzivaji v postate vsichni CS Linuxovi uzivatele a
proto je myslim velice dulezite, aby v ni byl funkcni CSTeX. Z meho
pohledu je to dokonce stokrat dulezitejsi, nez nejake zmeny kodovani.
Pouzivam TeX vyhradne na unixovych systemech a kdyz dostanu nejaky
dokument v jinem kodovani nez IL2, proste ho prekoduji, puvodni smazu a
pak teprve to edituju Emacsem ci prohanim TeXem. Zda se mi to mnohem
pohodlnejsi nez se trapit s non-native dokumentem a nejakymi konverzemi
uvnitr TeXu. Do dokumentu, kde se pouzivaji triky podobne onomu verbatimu
z lshort jsem ochoten napsat ten uvodni komentar, protoze se s nimi
nepotkavam zase tak casto.

S cim se naopak setkavam temer kazdodenne, je to, ze se mne nekdo pta, ze
by si chtel nainstalovat TeX s fungujici cestinou. Drive jsem mu
komplikovane vysvetloval, ze ma napred nainstalovat anglicky TeX, pak z
nejakeho ftp natahat jeste CSTeX, ten do toho rozbalit, vygenerovat
formaty atd. Druhy den jsem dostal mail s chybou, kterou mu to vyhodilo,
ja jsem mu odepisal, co ma udelat a po nekolika iteracich mu to konecne
fungovalo (k nekterym specialnim jedincum jsem musel az domu rozchodit
to osobne). Dnes mu beze slova prepalim CD s TeXlive a uz mi vickrat
neprijde na oci :-)

Mimochodem, to TeXlive CD jsem dostal v kvetnu na konferenci polskych
TeXistu v Bachotku, kam si Polaci pozvali i Thomase Essera, aby spolu
dovedli k dokonalosti polskou podporu v teTeXu. Polska podpora v TeXu se
nijak nelisi od CSTeXu -- misto CSfontu maji plfonty, jejich csplain se
jmenuje MeX (puvod tohoto nazvu mi nikdo nedokazal vysvetlit) a cslatex je
platex. Uvnitr je to v podstate to same. Polaci vymysleli TCX tabulky a
prosadili je na mezinarodni urovni na ukor encTeXu podle meho nazoru
nikoli z nejakych technickych duvodu, ale proste proto, ze lidi jako
Thomas Esser, Karl Berry, Olaf Weber ci Tom Rokicki povazuji za vyznamne
autority a nikoliv povl, se kterym je skoda se bavit. Odmenou je jim treba
i to, ze jim tito lide kazdy rok radi jezdi na jejich konference a pokazde
jim tam neco hezkeho reknou.

Protoze se spor Olsak vs. Esser odehrava spise v ideologicke rovine (Esser
nechce csplain jako skript, protoze ostatni formaty to take nemaji a
narusovalo by to jakousi "eleganci" distribuce a Olsak trva na
"Knuthovinach", jako ze navod z pet let stare knizky musi naveky
fungovat), doporucil bych v pripade, ze ani nova diskuse neprinese zadny
vysledek, ustoupit Esserovi a mit v teTeXu cestinu a slovenstinu i za cenu
toho, ze pan Olsak bude muset prepsat cstrip :-)

-jns

| Jaroslav Snajdr                             http://home.zcu.cz/~snajdr5 |
| snajdr5 at students.zcu.cz                               FIDO: 2:423/33.15 |