bm2font vs. EPS (bylo Re: Caption o 90stupnu)

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Mon Jan 25 09:32:47 CET 1999

> Tomu nerozumim. Co je polozka v menu image/grayscale? Co je v Gimpu
> graficky typ grayscale (vedle RGB nebo Indexed)?

To je monochromaticky rezim (256 urovni sedi). Pod pojmem "cernobily" jsem
mel na mysli rezim, kdy kazdy pixel je pouze bily nebo cerny (tedy tak,
jak se bude tisknout). Takova moznost sice v Gimpu je u indexovane barvy,
ale pouze v meritku 1:1. Pro kazdy pixel puvodniho obrazku se rozhodne,
zda bude bily nebo cerny. To ale neni to prave orechove.

Asi budu muset vysvetlit podrobneji, co mi v Gimpu schazi. Adobe Photoshop
ma u kazdeho obrazku poznamenano jeho rozliseni (implicitne 72 DPI). Kdyz
se prevadi do cernobileho rezimu, vyzada si udaj o tom, pro jake rozliseni
se ma pripravit (treba 600 DPI). On pak jednotlive urovne sedi rozlozi na
skupinku cernobilych pixelu, aby vysledna velikost obrazku (v
centimetrech) zustala shodna. Lze zvolit nekolik typu rastrovani vcetne
takovych, ktera se pouzivaji pro fotografie v tiskovinach. Takze lze rici,
ze vysledny obrazek ma byt v 1200 DPI (pro osvitovou jednotku), ale
rastrovat se ma do kosoctvercu pro tiskarsky stroj, ktery ma 150 radku na
palec.

Ted jsem se dival, ze Gimp nabizi neco podobneho pri tisku, ale je to
takove a la Windows. Cloveku moc nerekne, co se vlastne deje, a moznosti
jsou zjevne mensi. Lze menit jen velikost, nikoli zpusob rastrovani.

> Pokud mame bitmapu scannovanou ve vhodnem poctu pixelu (viz vyse),
> nepotrebujeme v eps nastavovat generickou velikost.
> V TeXu vzdy specifikujeme pozadovanou cilovou velikost obrazku (pomoci

To se hodi, pokud clovek vyslednou velikost zna. Ja bohuzel potrebuji
zpravidla jako obrazky vkladat ukazky z obrazovek. Ty jsou ruzne velke a
ja bych chtel, aby byly vsechny zmenseny v totoznem meritku. Nerad
bych si rucne pocital rozmery - drinu strojum! Ve zminovanem Photoshopu
toho dosahnu tak, ze puvodnimu obrazku zvetsim rozliseni a on se pak pri
rastrovani do cernobile mene nafoukne. Kdyz vsem obrazkum zmenim rozliseni
stejne, dosahnu kyzene stejne miry zmenseni bez ohledu na rozmery.

> makrobalicku). Vami postradana funkce navic v exportu Gimpu do eps
> existuje (ackoli ja ji nepotrebuji) v leve strane dialogoveho okenka.

To je tentyz problem. Lze zadat jen cilovou velikost, nikoli "meritko".

> Asi mame kazdy z nas jiny Gimp (?).

S vysokou pravdepodobnosti ano  ;-)
Mam verzi 0.99.31 pro SGI a musela by byt opravdu velka nahoda, abyste mel
stejnou. Nicmene na predmet diskuse by to snad nemelo mit vliv.

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2385         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic