bm2font vs. EPS (bylo Re: Caption o 90stupnu)

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Jan 22 17:49:29 CET 1999

On Fri, 22 Jan 1999, Pavel Satrapa wrote:

> Myslim, ze debata o zpusobu pripravy obrazku pro dokumenty (vcetne
> nastroju) sem celkem patri.

> Ja nevim, mozna to jen neumim delat poradne. Nicmene bitmapove obrazky pro
> tisk pripravuji tak, ze si je prevedu do cernobile podoby v rozliseni
> 600 DPI, aby se pak tiskly 1:1. To ulozim do EPS a vkladam prostym
> \includegraphics{obrazek.eps}

Ja se vetsinou drzim tohoto doporuceni: je-li obrazek v ruznych stupnich
barvy/sedi (tj. scannovana fotografie), pak staci jej mit pripraven v
takove hustote pixelu, aby to pri finalnim tisku vychazelo zhruba na
150dpi. Ruzne stupne sedi se stejne musi v rendrovacim algoritmu
PostScriptu realizovat rastrem, kde jeden rastrovy bod zabere urcite
mnozstvi pixelu. Pritom rastr 150lpi je uz pomerne hodne dobry.

Pri prezentaci perovek s ostrymi konturami (napriklad Jirankovy kresby) se
rozliseni musi pocitat presne na pixely vystupniho zarizeni. Nebo, a to je
mnohem lepsi, se doporucuje scannovat obrazek tak, aby tloustka vlasovych
car byla aspon 3 pixely a nechat bitmapu prevest na vektorovy popis
nejakym konvertorem (napriklad CorelTrace). K tomu, priznam se, mi Gimp
nepomuze. Vypocet rastru pak probiha az v PostScriptovem RIPu a obrazek je
nekolikanasobne stihlejsi.

> V tomto smeru jsem s Gimpem narazil na dva fatalni problemy: nema
> cernobily rezim a nepodporuje u obrazku rozliseni. Po ulozeni dialogoveho

Tomu nerozumim. Co je polozka v menu image/grayscale? Co je v Gimpu
graficky typ grayscale (vedle RGB nebo Indexed)?

> okenka do EPS a jeho naslednem vlozeni vznikla obluda pres celou stranku
> (zato ale barevna  :-). Nenasel jsem inteligentni zpusob, jak v Gimpu
> zmenit velikost vysledneho obrazku (jen Rescale, ktery je ale na ukor
> kvality). Pocitam, ze by se to melo delat parametrem scale u

Pokud mame bitmapu scannovanou ve vhodnem poctu pixelu (viz vyse),
nepotrebujeme v eps nastavovat generickou velikost.
V TeXu vzdy specifikujeme pozadovanou cilovou velikost obrazku (pomoci
\epsfxsize pri \input epsf nebo pomoci dalsich moznosti pri pouziti jinych
makrobalicku). Vami postradana funkce navic v exportu Gimpu do eps
existuje (ackoli ja ji nepotrebuji) v leve strane dialogoveho okenka.

Asi mame kazdy z nas jiny Gimp (?).

Petr Olsak