Dotaz ohledne editace PS

Jiri Osoba osoba at jablotron.cz
Fri Sep 4 10:52:27 CEST 1998

On  4 Sep 98 at 9:23, Robert Wolf wrote:

> Dobry den,
> Dale k veci, proc hlavne pisu. Je to sice trosku mimo problematiku TeXu,
> ale protoze se to tyka PS (PostScriptovych souboru), tak to zkusim tady (v
> konferenci o MS Wordu by mozna asi ani nevedeli, co to je PS:-)). Takze mel
> bych dotaz, jestli nevite o nejakem software (klidne i licencni a kde by se
> dal zakoupit) na editaci PS souboru (otevreni existujiciho PS souboru,
> zmena textu/grafiky, ulozeni do PS souboru) nebo aspon nejakych konverznich
> programech, ktere by umely PS prevest do nejakeho standardniho bitmapu
> [...]

PostScriptovy soubor je obycejny textovy soubor, takze ho muzete
editovat jakymkoliv textovym editorem, ktery nepridava dalsi
formatovaci znaky (napr. v Nortonu, v Poznamkovem Bloku - pokud to
kapacitne zvladne, v editoru Borlandich prekladacu atd.). Problem je
v tom, ze se jedna vlastne o programovaci jazyk pro popis stranky,
takze jednoduse ho editovat da nekdy dost prace.

Co se tyce programu, ktere umi interpretovat PostScript, pak
doporucuji GhostScript (http://www.cs.wisc.edu/~ghost/index.html).
Umi precist PostScript i PDF a vytvorit spoustu ruznych vysledku
(PCX, HPLJ, Epson atd...). Upozornuji Vas ale, ze prevedenim na
bitmapu se ZRTACI KVALITA - a to mnohdy i znacne, protoze PostScript
popisuje stranku pomoci objektu (napr. cara z bodu (10cm,10cm) do
bodu (20cm,20cm) tloustkou (5mm) s kulatymi konci), coz je popis
nezavisly na tom, cim se to bude zpracovavat - vzdy dostanete caru z
bodu (...) do bodu (...) sloustkou (...) atd. - mozna to bude vypadat
pekne (osvitka), mozna nebude nic videt (obrazovka v malem
rozliseni). Pokud se rozhodnete prevest to na bitmapu, pak se
informace o vlastnostech objektu ztrati.

Jiri.