muj nazor na banner encTeXu

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Fri Nov 27 18:30:06 CET 1998

On Fri, 27 Nov 1998, Antonin Strejc wrote:

> Typicky olsakovsky zpusob reakce na kritiku. Preji autorovi enctexu,
> aby Donald Ervin Knuth nezareagoval na pripadnou vyzvu k diskusi
> stejne odmitavym zpusobem.
>
> Antonin Strejc

Omlouvam se, ze ma slova vyznela (zvlaste po vyteckovani urcitych pasazi)
takto ostre. Chtel jsem rici, ze se domnivam, ze dalsi diskuse na toto tema
na teto skupine nema smysl, protoze jsem se jako autor enctexu takto
rozhodl a takto se citim za vec zodpovedny pouze pred autorem TeXu.
Za funkcnost enctexu se ale samozrejme citim zodpovedny vuci uzivatelum.

Mimo tema:
Vzpominam si, ze nedavno probehla na skupine tex-implementors
rozsahla diskuse, zda TeX je ci neni odolny proti roku 2000, kdyz v
tex.web v sekci 1320 je psano "print_int(year mod 100)", coz ulozi jen
dvojciferny udaj o roku vytvoreni formatu pro pozdejsi identifikaci
formatu. Ackoli je tato skupina jinak pomerne mlcenliva, dostal jsem
postupne 27 (slovy dvacet sedm) prispevku z teto skupiny na dane tema.
Diskutovalo se, zda po odstraneni "mod 100" ze sekce 1320 je jeste mozne
TeX nazyvat TeXem (ve verzi web2c 7.2 je napriklad "mod 100" odstraneno),
zda je ci neni tento udaj dulezity tak, aby se dalo mluvit o odolnosti ci
neodolnosti proti roku 2000, co Knutha vedlo k tomu "mod 100", kdyz i v
testu TRIP dusledne kontroluje, ze \year vrati ctyrcifernou hodnotu, atd..
Padaly filosoficke a dalsi uvahy na toto tema, ze treba rok 4000 ma
nejakou vyjimku v prestupnych dnech, ze TeX asi nebude odolny proti roku
32768 a postupne jsem se dozvedel plno dalsih "dulezitych" veci.

Pripadalo mi to jako mlaceni prazdne slamy, pokud se k problemu vyjadruje
nekdo jiny, nez Knuth. Nakonec se Knuth prece jen vyjadril: On si uz na
svem pocitadle "mod 100" odstranil, nepovazuje za nutne kvuli tomu menit
verzi TeXu, dava vsem implementorum povoleni "mod 100" odstranit take, ale
bude se drzet sve zasady a nebude v oficialinim tex.web provadet zmeny
drive, nez v roce 2002. Usmevny mi pripadal duvod, proc tam kdysi to
"mod 100" zaradil: Aby mu nepretekl radek v TeXbooku na strane 23!

Po tomto vyjadreni se objevilo par tapajicich implementoru s dotazem, ktera
verze TeXu je vlastne do roku 2002 oficialni? Ta s "mod 100" nebo bez nej?

Petr Olsak