dviwin nebo windvi?

Jiri Osoba osoba at vyvoj.jablotron.cz
Wed May 20 16:25:20 CEST 1998

On 20 May 98 at 14:33, Petr Prikryl wrote:

> Jiri Osoba (osoba at vyvoj.jablotron.cz) wrote:
> [... rec je o windvi ]
>
> Zkousel to nekdo s emTeXem? Asi to bude trochu slozitejsi. Co to je
> kpathsea z distribude web2c? Existuje ekvivalent csTeX pro web2c
> distribuci (myslim ekvivalent dodavany k emTeX)?

Trochu si pletete pojmy.

Ve svete existuji ruzne IMPLEMENTACE programu (TeX, MF apod.), ktere
vzikly ze stejneho zdrojoveho textu (tex.web, mf.web apod.). V cem se
lisi, krome toho, pro jaky typ procesoru/operacni system jsou urceny,
je zpusob vyhledavani souboru v adresarovych strukturach, coz je
ZCELA implementacne zavisla vec, ktera neni v tex.web ... resena.
Tyto implementace jsou na stejne urovni. Jednotlive implementace pro
PC, ktere me v tuto chvili napadaji, jsou emTeX, MiKTeX, web2c a
mozna i dalsi. V techto implementacich byvaji i dalsi programy, nez
jen TeX (napr. METAFONT, dvi-drivery [napr. dvips] atd.).

V cem se ale temer vzdy jednotlive implementace lisi, je ulozeni
konfiguraci, t.j. toho nastaveni, kde maji jednotlive programy hledat
TFM, TEX, MF, VF ... soubory. Toto nastaveni byva jednotne pro danou
implementaci, t.j. nastavite-li jednou pro emTeX, kde hledat TFM,
pak je umi najit nejen TeX (z emTeXu), ale i dvi-ovladace, konvertor
TFTOPL atd.

emTeX pouziva bud implicitni podstrom, jehoz korenovy adresar je
specifikovan v promenne systemu EMTEXDIR (ono zname SET
EMTEXDIR=C:\EMTEX), nebo, pokud se jedna o jinak usporadany strom
nebo o vice stromu, je mozne jednotlive cesty specifikovat v
promennych systemu napr. TEXTFM, TEXINPUT, MFINPUT atd.

MiKTeX drive pouzival zapisovani jednotlivych prohledavanych cest do
registru Windows. Nyni pouziva konfiguracni soubor (tusim
miktex.ini), jehoz umisteni je zapsano v registru Windows, ve kterem
jsou jednotlive hledaci cesty specifikovany.

web2c implementace pouziva konfiguracni soubor (odlisny od MiKTeXu
:-), jehoz umisteni je ulozeno v promenne systemu TEXMFCNF. V tomto
souboru jsou opet specifikovany jednotlive hledaci cesty.

Koexistence ruznych implementaci je mozna, ja osobne doma pouzivam
znacny hybrid emTeXu, MiKTeXu, web2c (pdfTeX), dviwin (ten se
konfiguruje taky zcela odlisne) a vlastni implementace. Vse lze
provozovat, ovsem celou konfiguraci je nutno delat nekolikrat (t.j.
zkonfigurovat jak emTeX [promenne systemu], MiKTeX [konf. soubor],
web2c [jiny konf. soubor], dviwin (ten to ma v nejakych polozkach v
menu nebo hackerivsky v souboru dviwin.ini), muj vlastni OsiTeX
[zase jiny konf. soubor].

Co se tyce oznaceni csTeX, tak je to pocesteni TeXu (vsimnete si, ze
nepisu emTeXu, MiKTeXu atd.). Jedna se o implementacne nezavisle
soubory (ceske a slovenske vzory deleni, cs fonty atd.), ktere lze
pouzit V JAKEKOLIV INSTALACI TEXu. O problemu prekodovani mezi
jednotlivymi kodovanimi cesatiny se tu zminovat nebudu, to je jina
kapitola.

A ted k vasemu dotazu: kpathsea je system knihoven pro hledani
souboru ve vnorenych adresarovych (pod)stromech. Vzhledem k tomu, ze
je standardne napsana v C, je prelozitelna (predpokladam, nikdy jsem
to nezkousel) v jakemkoliv OS, kde je prekladac C.

CsTeX pro web2c samozrejme existuje a je zcela stejny, jako je pro
emTeX, protoze to jsou implementacne nezavisle soubory (pominu-li
prekodovani vstupnich souboru).

Pouziti windvi spolu s emTeXem je zcela jednoduche: Je treba
nainstalovat windvi, sehnat si konfiguracni soubor web2c (jmenuje se
texmf.cnf), upravit ho podle lokalni instalace, nekam ho dat a
nasmerovat na nej obsah promenne systemu texmfcnf (napr. SET
TEXMFCNF=C:\EMTEX\TEXMF.CNF).

Dalsim problemem muze byt generovani PK fontu, avsak jak jsem koukal,
bude se nejspis volat mktexpk (takze by mel byt na PATHu). Staci,
pokud podstrcite stejne nazvany BAT, ve kterem si zavolate mfjob,
zkopirujete pozadovany pk pres sit od kolegy nebo si jej vymyslite,
nebo, coz byva nejcastejsi, zavolate MetaFont a gftopk, pripadne
pstopk nebo gsftopk v pripade PS fontu, a vysledny PK zaradite na
predem dohodnute misto (tim slovem dohodnute mam na mysli tam, kde
jej windvi bude hledat a hledat jej bude tam, kde mu reknete v
souboru texmf.cnf).

Jiri.