MiKTeX, babel a ceske deleni

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Thu Dec 10 15:39:19 CET 1998

On Thu, Dec 10, 1998 at 02:56:02PM +0100, Josef Krob wrote:
Dobry den,

> [...]
> ze provedu konverzi souboru czhyph. do CP1250) dostanu
> nasledujici
> This is TeX, Version 3.14159 (MiKTeX 1.11c)
> (toto.tex
> LaTeX2e <1998/06/01>
> Babel <v3.6j> and hyphenation patterns for english, german,
> czech, loaded.
> (report.cls
> (size11.clo)) (inputenc.sty beta test version (cp1250.def))
> (czech.sty
> (czech.ldf (babel.def)) (uv.tex)) (newcent.sty) (toto.aux)
> (ot1pnc.fd)
> ! Improper \hyphenation will be flushed.
Vzory deleni musi byt v tom kodovani, v jakem jsou pouzite fonty.
Z prilozeneho .logu je videt, ze \fontencoding je OT1 (tedy
sedmibitove kodovani) a LaTeX tedy expanduje osmibitove
znaky na obecna TeXova makra, ktera se ale v klazuli \hyphenation
vyskytovat nemohou. Napriklad pri \fontencoding{T1}
osmibitovy znak expanduje do prislusnych \char a je to v poradku.
Resenim je tedy docilit shodu kodovani pouzitych fontu a delicich vzoru.
Stavajici TeX bohuzel neumoznuje premapovavani delicich
vzoru za chodu a proto je treba vzory nacist, chcete-li pouzivat vice
kodovani fontu, nekolikrat ve formatovem souboru, jak to umoznuje
cslatex specifikovat pri generovani format filu.

> [...]
> (samozrejme vzdy s nove generovanym formatem), nedostanu se ani
> k tomu czech loaded.
>
> 2. Kdyz pouziji cesky LaTeX (J. Snajdra) je deleni v poradku,
> ale ztracim moznost v pouziti PS fontu v tom smyslu, ze doposud
> jsem mohl pouzit zpusob
> \font\mujfont psfont.tfm
> \mujfont
> ale v teto konfiguraci nefunguje, resp. je ignorovan. Tusim, ze
> je to tim, ze v dane konfiguraci je nutne pro PS fonty pouzit s
> czech.sty volbu T1 a tomu zase musi odpovidat fonty, ale
> nepodarilo se mi zadne podstrcit, tak aby byly brany v uvahu
Je treba pouzit metriky dle Berryho pojmenovani (Font Naming Scheme).
(vhodny suffix odpovidajici zvolenemu kodovani fontu/delicich vzoru).

> Me dotazy
> I. Nejradeji bych, aby reseni 1. bylo funkcni (je-li to vubec
> mozne). Vi nekdo, jak na to?
Napr. vzory nacist v T1 a \usepackage[T1]{fontenc}

> II. Je zde resenim encTeX do MiKTeXu? (uz jsem si ho vzal, ale
> zkouset to budu az v nedeli)
Nemate-li osmibitove fonty, nepomuze Vam ani encTeX;
muzete vsak zkusit stesti s MLTeXem,
ale snazsi bude asi prejit na osmibitove fonty.
Pro mapovani znaku ze vstupniho kodovani do kodovani fontu
pak muzete pouzit bud enctex nebo inputenc, tak jak tak
vsak pro kazde z pouzivanych kodovani fontu budete potrebovat
prislusne vzory deleni pro kazdy pouzity jazyk.

Zdravim
Petr Sojka, Petr.Sojka at cstug.cz, http://www.cstug.cz