ligatury

Petr Tomasek tomasek at etf.cuni.cz
Wed Apr 22 19:21:07 CEST 1998

On 22 Apr 1998, Jiri Zelinka wrote:

>Mrknul jsem se jeste do nekolika starsich knizek, ktere zcela jiste
>na pocitaci delany nebyly. Nekde ligatury jsou, nekde ne.
>
>Jiri Zelinka

V jedne knizce (mam dojem, ze je to jedna z ucebnic pro
stredni skoly se samerenim na typegrafii, o kterych tu uz
byla rec) se pise, ze ligatury "fi", "fl" apod. jsou
ligaturami "technickymi", to jest, ze byly delany z
technickych duvodu, protoze se vedle se nevlezly stocky pro
"f" a "i" (resp. "l"). A ze pry pri modernich technolodiich
toho neni treba.

Ja nevim. Abych se priznal, me se ligatury libi. Je to
takove male osvezeni. (Treba pri pohledu na az nevkusne
geometricky dokonale pismo jako treba "Times New Roman").

Ale pravda, tohle souvisi spis se svetonazorem, nez s
technikou sazby ;)

(Mimochodem, ligatury by sly udelat i z jinych pismen. Jak
by se vam treba libilo "rt", "st", .... ;)

Petr Tomasek