ligatury

Jiri Zelinka zelinka at math.muni.cz
Wed Apr 22 17:32:16 CEST 1998

> V prvni rade musi pouzity font zminene ligatury obsahovat, coz
> neni samozrejmost. Dalsi je v TeXu jednoduche: tfm soubor obsahuje
> LIGTABLE a tam je napr. receno, ze posloupnost f a i se ma
> nahradit znakem na urcite pozici fontu (v cm je jinde nez v dc,
> ale to nemusi uzivatele zajimat). Pokud pouzijete MS Word a mate
> font s ligaturou fi, pak si musite najit kod prislusne ligatury a
> misto pismen fi vlozit prislusny kod pomoci ALT a numerickeho kodu
> nebo si udelat makro. Pokud ovsem napisete pouze fi, ligatura se
> automaticky neudela. Nevim, jestli nejaky jiny system dokaze delat
> [...]

O tom, jak to dela TeX jsem uz neco cetl. Tam naopak musi udelat
neco navic clovek, kdyz ligatury nechce. Word, pripadne jine
programy pod MSW, jsem na mysli zrovna nemel, spis by me ciste
informacne zajimalo, jestli to umi kvalitni (aspon myslim)
profesionalni sazeci programy jako napr. QuarkXPress, pokud o tom
nekdo neco vi.
Kdysi davno tu padla otazka srovnani vysledku TeXu a komercnich
sazecich systemu, ale pokud mne pamet neklame. nejak to zapadlo.
Mrknul jsem se jeste do nekolika starsich knizek, ktere zcela jiste
na pocitaci delany nebyly. Nekde ligatury jsou, nekde ne.

Jiri Zelinka