ligatury

Zyka Vit ZYKA at vision.felk.cvut.cz
Thu Apr 23 10:22:23 CEST 1998

> byla rec) se pise, ze ligatury "fi", "fl" apod. jsou
> ligaturami "technickymi", to jest, ze byly delany z
>
> (Mimochodem, ligatury by sly udelat i z jinych pismen. Jak
> by se vam treba libilo "rt", "st", .... ;)
>
> Petr Tomasek

Ja myslim, ze uziti ligatur uzce souvisi s kresbou daneho rezu
zavisi na autorovi pisma, zda ligatury zapadaji do jeho
navrhu a predstav. Neuziti ligatury (treba zminovane a zname ,fi`)
nemusi byt tedy typografickou chybou sazece textu, ale dusledkem
volby pouziteho pisma.
    Nektere rezy umoznuji pomoci (zobecnelych) ligatur osvezit
text nebo vyrovnat sazbu do bloku. Prikladem muze byt:
kde ,rr` je specialni kresba ,r` s velmi protazenou hlavickou (?)
doprava, takze ridky radek je lepe zaplnen. Bohuzel neznam
elektronicke pismo s temito znaky a ackoliv si dokazi predstavit
automaticka TeXova makra pro jejich uziti, muselo by se postupovat
obezretne, aby nedoslo k prehlceni temito znaky.

Vit Zyka, Ph.D. student
Center for Machine Perception
FEL CVUT