ligatury

Zdenek Wagner wagner at beba.cesnet.cz
Wed Apr 22 16:42:59 CEST 1998

On Wed, 22 Apr 1998, Jiri Zelinka wrote:

> [...]
> To: csTeX at cs.felk.cvut.cz
> Subject: ligatury
>
> Preji hezky den!
>
> Zacal jsem cist Dyrynkovu knizku Typograf o knihach a zarazilo mne,
> ze v jejim doslovu nejsou pouzity ligatury pro 'fi' (ve vlastnim
> prefocenem textu jsou). Pak jsem mel v ruce novou barevnou publikaci
> Typografie - od olova k pocitacum a tam nejsou pouzity taky. Clovek
> by cekal, ze aspon v knihach o typografii na ne narazi.
> Je tohle vysadou TeXu a jine sazeci programy to neumi (nebo se to
> v nich dela tezko) a nebo to zpusobuje lidsky faktor?

V prvni rade musi pouzity font zminene ligatury obsahovat, coz
neni samozrejmost. Dalsi je v TeXu jednoduche: tfm soubor obsahuje
LIGTABLE a tam je napr. receno, ze posloupnost f a i se ma
nahradit znakem na urcite pozici fontu (v cm je jinde nez v dc,
ale to nemusi uzivatele zajimat). Pokud pouzijete MS Word a mate
font s ligaturou fi, pak si musite najit kod prislusne ligatury a
misto pismen fi vlozit prislusny kod pomoci ALT a numerickeho kodu
nebo si udelat makro. Pokud ovsem napisete pouze fi, ligatura se
automaticky neudela. Nevim, jestli nejaky jiny system dokaze delat
automaticky ligatury, nic jineho nez TeX tak dobre neznam.

> Jiri Zelinka

Zdenek Wagner

E. Hala Laboratory of Thermodynamics,
Institute of Chemical Process Fundamentals
of the Academy of Sciences of the Czech Republic
e-mail:wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

Local editor of the Bulletin of the Czech and Slovak TeX Users Group,
member of the CSTUG board
e-mail:Zdenek.Wagner at cstug.cz  or  bulletin at cstug.cz  or  zpravodaj at cstug.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://www.cstug.cz/