o nazvu "LaTeX navigator" (UU)

Antonin Strejc STREJC at vc.cvut.cz
Wed Sep 24 12:36:00 CEST 1997

Petr Olsak pise:

>Mnozi se kolem me dotazy, proc se LaTeX navigator jmenuje LaTeX
>navigator, kdyz se vlastne jedna o informace o TeXu a LaTeX je jenom
>jednou jeho soucasti.

Pratele,
dovoluji si pripojit se k usmevne uvaze autora.

Je dulezite, co rozumime pojmem TeX. Podle mne ma dnes slovo "TeX"
prinejmensim dva vyznamy:

1) TeX v uzsim slova smyslu -- Knuthuv program tex.web, pripadne
   nejaka jeho konkretni implementace, napr. tex.exe pro DOS

2) TeX v sirsim slova smyslu -- jako system pro elektronickou sazbu,
   instalacni balik, ci nejaky programovy komplet, napr. CSTeX.

Postaveni LaTeXu vuci TeXu se podle toho, zda TeXem minime 1) nebo 2)
velmi diametralne meni. Ve variante 1) bychom mohli LaTeX chapat jako
nadmnozinu, nadstavbu TeXu, ve variante 2) je LaTeX jakozto jeden
z formatu naopak podmnozinou TeXu.

Z uvahy Petra Olsaka je zrejme, ze on zde mini TeX ve vyznamu 2),
a tedy ho pravem rozciluje, ze LaTeX je jen jednou ze soucasti
TeXu.

Je ale docela mozne, ze autor nazvu LaTeX navigator (odhaduji, ze je
to uzivatel LaTeXu) chape vztah k TeXu dle 1), a tedy se domniva,
ze nazvem pokryl souhrnnejsi pole informaci. On uz nazev LaTeX
semanticky svadi k tomu, ze je to TeX + neco (La), tedy jakesi
sjednoceni mnozin.

Vysvetleni s francouzskymi cleny je sice velice hezke, take se mi
to libi, ale asi to nebude prilis pravdepodobna varianta.

A uplne z jineho soudku: Francouzi se rozciluji, kdyz vidi, ze se
po celem svete prodava sampanske, ktere vubec neni ze Champagne,
Cesi zase, kdyz vidi v cizine nabizet ruzne druhy piva, oznacovane
jako Pilsener, i kdyz maji do praveho plzenskeho velmi daleko.

Takze s tim nazvoslovim jsou problemy nejen v TeXovskem oboru...

Preji hezky den
Antonin Strejc

Ing. Antonin Strejc                            Phone: +420-2-24352938